Veiligheidsbevorderende maatregelen, incidenteel nadeel € 50.000
De kosten voor de inhuur van de BOA’s worden hoger dan begroot. Dit heeft als reden:
- Extra inhuur zodat er standaard twee BOA koppels aanwezig zijn ( we hebben 3 BOA’s in vaste dienst), we moeten er dus altijd 1 extra inhuren. (Dit is destijds niet meegenomen in de Dienstverleningsovereenkomst met stichting Veiligheidszorg, loopt tot eind 2026)
- Extra inhuur tijdens evenementen zoals 80 jaar vrijheid, Ganzemarkt, paasvuren, oud en nieuw. Maar ook voor extra controles op casussen en evenementen vanwege terugtrekkende beweging politie.
Individuele voorzieningen Jeugd, structureel nadeel ca. € 6.150.000
We voorzien een financiële afwijking op de jeugdzorg. Bij het vaststellen van de begroting werd al een overschrijding van € 4 mln verwacht. Daarnaast was in de paragraaf weerstandsvermogen gemeld dat er een reëel risico dat op verdere overschrijdingen door externe ontwikkelingen, berekend op € 1,3 mln. Op basis van de actuele informatie verwachten we € 6,2 mln overschrijding. Deze heeft de volgende oorzaken:
- €300.000: extra uitgaven vanwege jeugdigen in het AZC met jeugdhulp.
- €232.000: afwijkende declaraties voorgaande jaren;
- € 1,5 mln: de toewijzing van drie jeugdigen die ons € 600.000 per persoon per jaar kosten. Ook gemeenten om ons heen worden geconfronteerd met dit soort casuïstiek.
- Om te voorkomen dat kosten verder oplopen nemen we nog dit jaar de volgende maatregelen:
- We gaan na op welke producten er veel stijging is en bespreken in het team welke aanvullende maatregelen nog genomen kunnen worden en welke maatregelen tot nu toe onvoldoende werken.
- We bespreken of de kosten van de jeugdigen in het AZC ten laste kunnen worden gebracht van de asielbudgetten en/of welk signaal we hier landelijk over af kunnen geven.
- Voor wat betreft de dure niet-ingekochte één-op-één-plaatsingen wordt regionaal gekeken of er combinaties met andere jeugdigen kunnen zijn. Voor het woonplaatsbeginsel is dit niet mogelijk.
- We onderzoeken of de partij die de één op één begeleiding levert, ook levert conform afspraak (wordt ook echt geleverd waar dit hoge bedrag voor staat)
- We zijn kritisch op de ingezette ondersteuning door de aanbieders. In evaluaties komt het bereiken van de doelen aan de orde en de backoffice checkt het declaratieverkeer op afwijkingen.
- We kijken vooral naar de één-op-één-plaatsingen wanneer de kinderen over kunnen naar een andere plek, omdat het voor hun ontwikkeling én voor de kosten niet goed is om daar te blijven. Bij alle casussen wordt kritisch gekeken of verblijf nog nodig is.
- Andere al genomen maatregelen zijn inzet van de POH’s (sinds een aantal jaren), triage, bij enkelvoudige jeugdhulpaanvragen intake en voortgangsgesprek, onderhandelen op de prijs bij cliëntgebonden overeenkomsten.
Individuele voorzieningen, Collectieve zorgverzekering minima, incidenteel voordeel € 145.000
De oorzaak van de onderschrijding kent meerdere factoren. Uit analyse blijkt dat Coevorden aanzienlijk minder inwoners bereikt dan het landelijke gemiddelde (21,9% vs. 34% in 2025). Tot en met een inkomensgrens van 110% is het uitgebreide pakket niet beschikbaar, terwijl juist deze groep mogelijk behoefte heeft aan extra dekking. Bovendien daalt de gemeentelijke bijdrage fors bij een inkomen boven 110%, wat vooral nadelig uitpakt voor lage inkomens met een relatief grote zorgbehoefte. Oudere alleenstaanden maken het meest gebruik van het duurste pakket, waarvoor de gemeentelijke tegemoetkoming het laagst is. In 2026 onderzoeken we hoe we deze doelgroep beter kunnen bereiken en het beschikbare budget gerichter kunnen inzetten.
Individuele voorzieningen Wmo, incidenteel voordeel € 200.000
In 2025 resteert circa € 200.000 op het budget voor individuele Wmo-voorzieningen. Dit betreft een incidentele onderschrijding, die verklaart kan worden door de achterstand in het behandelen van aanvragen. Voor de komende jaren verwachten wij geen vergelijkbare onderschrijdingen. Integendeel, door de dubbele vergrijzing en de toenemende complexiteit van ondersteuningsvragen voorzien wij een stijging van de uitgaven binnen de Wmo. Dit sluit aan bij landelijke en regionale trends, waarin de vraag naar ondersteuning en maatwerkvoorzieningen toeneemt. Deze onderschrijding wordt daarom gezien als een eenmalig effect zonder gevolgen voor de meerjarige ramingen.
Onderwijsachterstanden, incidenteel nadeel € 170.000
Het tekort heeft een aantal oorzaken. Tot en met 2022 waren er telkens middelen over in de aanpak van onderwijsachterstanden. Er is toen ingezet op een verruiming van de afspraken en op het vergroten van het bereik van het aantal doelgroeppeuters. De verruiming hield in extra budget voor kwaliteit en een verruiming van het begrip doelgroeppeuters van 2,5 jaar naar 2 jaar en 3 maanden. De verruiming van dit begrip is ook in de regeling Voorschoolse educatie vastgelegd en moet dan ook zo worden uitgevoerd. Het bereik van de doelgroeppeuters ligt in Coevorden inmiddels op 93%. De rijksbijdrage wordt gebaseerd op gemeenten met een vergelijkbare stedelijkheidsgraad (bereik 78 %) en het landelijk gemiddelde (75 %). Hierdoor is ons huidige budget onvoldoende om in de behoeften van onze gemeente en die van de partners te voorzien. Dit heeft tot gevolg dat ons budget niet meer voldoende is. Per 1 juli 2025 gelden er nieuwe subsidievoorwaarden. Deze regeling is minder ruim gemaakt zodat deze beter moet gaan passen in het budget wat wij krijgen van het rijk. Omdat deze nieuwe regeling pas per 1-7-2025 is ingegaan hebben we nog steeds te maken met een tekort
Sport en zwembaden, kapitaallasten kwaliteitsimpuls sport, incidenteel voordeel € 236.000
De Kwaliteitsimpuls sport is niet volledig afgerond in 2024. Zowel voor fase 1 als voor fase 2 moeten de laatste definitieve vaststellingen nog plaatsvinden. Het incidentele voordeel ontstaat doordat wij in de programmabegroting 2025 rekening hebben gehouden met afronding in 2024 en daarmee start van de kapitaallasten in 2025.