Minimabeleid
Voor het minimabeleid zien wij structurele tekorten op de Bijzondere Bijstand en de Kinderopvang. Totaal gaat het om een meerjarig tekort van € 100.000.
Wmo 'klassiek'
Op de 'klassieke' Wmo-taken zoals woonvoorzieningen, hulpmiddelen, huishoudelijke zorg, schoonmaakvoorzieningen zien wij een forse kostentoename. Hierdoor zijn deze budgetten niet toereikend meer. Naast het voornoemde loon- en prijseffect blijft het Wmo-abonnementstarief tot een toename van kosten leiden. Het gaat in 2022 om een bedrag van € 222.000 en vanaf 2023 om een bedrag van € 322.000. Tegenover dit nadeel verwachten wij een structureel voordeel van € 75.000 uit de inkomsten van de eigen bijdrage voor de Wmo. Door het toenemende beroep op de Wmo stijgen (in mindere mate) ook de inkomsten. Per saldo gaat het om een verhoging van de budgetten met € 147.000 .
Wmo en Jeugdzorg (decentralisaties)
Ook bij de in 2015 gedecentraliseerde taken voor Wmo en Jeugd is sprake van een forse kostentoename. De autonome ontwikkeling op de Wmo-onderdelen (begeleiding, dagbesteding en PGB's) bedraagt per saldo € 84.000. Dit betreft een forse toename bij de PGB's (€ 138.000) en een lichte afname bij begeleiding en dagbesteding (€ 54.000).
De grootste autonome ontwikkeling doet zich voor bij de jeugdzorgtaken. We zien dat kinderen en jeugdigen gemiddeld langer in zorg zijn en dat de intensiteit van zorg toeneemt. Hier is met name sprake van forse toename van ambulante behandeling en dagbehandeling in een medisch orthopedisch centrum. Daarnaast zien wij een kostentoename bij de zogeheten bovenregionale zorg (pleegzorg, zorg bij gecertificeerde instellingen en onder toezichtstellingen). Tot slot zijn ook de kosten van crisiszorg en cliëntgebonden overeenkomsten (maatwerkvoorzieningen) stijgen. In totaliteit bedraagt de verwachte kostentoename bij de jeugd € 785.000.
Op het geheel van deze twee gedecentraliseerde taken leidt dit tot een autonome ontwikkeling van € 869.000.
Participatie
Op grond van een uitspraak die de Hoge Raad in juni 2020 heeft gedaan mogen wij de btw op re-integratietrajecten compenseren. Dit levert structureel een voordeel van € 40.000 op.
Uitvoeringskosten BUIG
In de uitvoering van de Wwb, Bbz, Ioaw en Ioaz zijn enkele processen verbeterd. Dit levert een structureel voordeel van € 24.000 op.
Schulphulpverlening
Wij zien de kosten van de gemeentelijke schuldhulpverlening stijgen en schatten het autonome effect hier op € 35.000.
Structurele kosten ICT Omgevingswet
Voor de invoering van de Omgevingswet zijn reeds incidentele middelen beschikbaar gesteld. Hiermee worden de kosten gedekt die de invoering met zich meebrengt. Voor het onderdeel ICT worden er twee nieuwe applicaties ingevoerd (een VTH-applicatie voor het afhandelen van vergunning- toezicht- en handhavingsprocessen en een applicatie om toepasbare regels mee te maken en te publiceren) en één applicatie wordt vernieuwd (voor het maken, wijzigen en publiceren van bestemmings- en omgevingsplannen).
Middelen voor de structurele kosten van deze applicaties, waaronder licenties voor het gebruik, onderhoud, de hosting, dagelijks (functioneel) beheer en doorontwikkeling, is niet eerder aangevraagd. De totale kosten hiervoor bedragen ongeveer € 60.000 per jaar.
Actualisatie schijf 2025
Wij hebben de nieuwe jaarschijf 2025 samengesteld door de budgetten van 2024 als basis te hanteren. Ten opzichte van 2024 lopen de budgetten voor de vervanging van de waterputten van de brandweer en intergenerationele armoede niet door: alle putten zijn in 2024 vervangen en het programma Intergenerationele armoede loopt tot en met 2024.
Daarnaast is de raming voor de algemene uitkering in 2025 hoger dan in 2024. Het gaat om € 410.000. Wij hebben hiermee de raming op peil gebracht. Ten opzichte van deze nieuwe raming ziet u vervolgens de effecten van de meicirculaire in het hoofdstuk 'inkomsten'.