Jaarrekening 2018

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Toelichting grondslagen

Algemeen
Wij hebben de jaarrekening opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) daarvoor aan provincies en gemeenten geeft.
De waardering van de activa en de passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij anders is vermeld, zijn de activa en de passiva opgenomen tegen nominale waarden.
Uitgangspunt is dat baten en lasten worden toegerekend aan het verslagjaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten nemen wij op voor zover wij deze op de balansdatum hebben gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar nemen wij in acht indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn. Dividendopbrengsten nemen wij als bate op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld of de algemene vergadering van aandeelhouders daarover een besluit heeft genomen.

Personeelslasten
Personeelslasten rekenen wij in principe toe aan het boekjaar waarop zij betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen met een vergelijkbaar volume rekenen wij sommige personele lasten echter toe aan de periode waarin de uitbetaling plaatsvindt; daarbij denken wij bijvoorbeeld aan componenten als overlopende vakantiegeldverplichtingen en verlofaanspraken.

Vaste activa              
De vaste activa waarderen wij tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs, verminderd met afschrijvingen. Ten aanzien van de afschrijvingstermijnen hanteren wij de volgende uitgangspunten.

  1. Materiële vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven in de volgende termijnen:
  • 60 jaar: aanleg rioleringen;
  • 50 jaar: Wegen, fiets- en voetpaden(beton);
  • 40 jaar: nieuwbouw bedrijfsgebouwen;
  • 30 jaar: Aanleg plantsoenen, parken en onderbouw kunstgrasvelden;
  • 25 jaar: renovatie, restauratie en groot onderhoud woonruimten, bedrijfsgebouwen, bruggen en archiefinstallaties;
  • 15 jaar: technische installaties van bedrijfsgebouwen en zonnepanelen;
  • 10 jaar: veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen, telefooninstallaties, meubilair, tractoren, gladheidsbestrijdingsmaterieel en toplaag kunstgrasvelden;
  • 8 jaar: vrachtauto’s en verzamelcontainers voor ondergrondse opslag;
  • 7 jaar: bestel- en personenauto’s;
  • 5 jaar: automatiseringsapparatuur, werktuigen en gereedschappen;
  • 3 jaar: softwarepakketten.

    Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.

    2.  Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend een maatschappelijk nut, zoals wegen, bruggen en parken, worden geactiveerd en over de verwachte toekomstige levensduur afgeschreven. Deze verwerkingswijze is van kracht op nieuwe investeringen na 1 januari 2017 en is conform de gewijzigde richtlijnen van het BBV per genoemde datum. De enige uitzondering op het verplicht activeren zijn kunstvoorwerpen met een cultuurhistorische waarde. Deze mogen niet worden geactiveerd.

    Bijdragen van derden worden direct op een activum in mindering gebracht.  Ingeval van activering wordt een actief lineair afgeschreven in maximaal de volgende termijnen:

  • 40 jaar: aanleg en vervanging van bruggen;
  • 20 jaar: aanleg, vervanging en reconstructie van wegen, fiets- en voetpaden en openbare verlichting;
  • 10 jaar: verkeer remmende maatregelen, verkeersregelinstallaties en straatmeubilair.

    Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 25.000 worden niet geactiveerd. Een uitzondering geldt voor gronden en terreinen; deze worden altijd geactiveerd.

Voorraden
De voorraden bouwgrond in exploitatie hebben wij gewaardeerd tegen de netto contante waarde (NCW). Winsten uit grondexploitaties nemen wij slechts indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd kunnen worden aangemerkt. Zolang daarvan geen sprake is, brengen wij de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering. De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van ultimo 2018 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen.

Wij zijn van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden. De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid en de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag. Met betrekking tot de gehanteerde uitgangspunten en risico inschattingen merken wij het volgende op:

De belangrijkste nog te maken kosten (> € 0,8 miljoen) betreffen:

  • Ossehaar
  • Dalen Molenakkers II
  • Sleen Jongbloed

    De belangrijkste te realiseren opbrengsten (> € 0,8 miljoen) betreffen:

  • Aelderhooghe
  • Leeuwerikenveld II
  • Europark
  • Ossehaar
  • Molenakkers II
  • Sleen Jongbloed
  • ROC

Wij hanteren voor de grondexploitaties de volgende uitgangspunten:

Rente
In de afgelopen jaren is gerekend met een interne rekenrente van 3%. Deze is toegepast voor de toerekening van de financieringslasten per project. Voor het contant maken van de toekomstige kasstromen hanteren wij, conform BBV, 2%. Het resultaat van ieder project is weergegeven in een netto contante waarde (NCW).

Kostenstijgingen
De hoogte van de kosten in de toekomst is gebaseerd op het huidige niveau met jaarlijks een verhoging op basis van de verwachte inflatie. De kosten op het huidige niveau worden bepaald op basis van externe offerte(s) en kengetallen. De kengetallen zijn gebaseerd op productprijzen en productienormen. De prijzen zijn afkomstig van fabrikanten en de normen komen uit de boekenreeks GWW-kosten.

Opbrengsten en opbrengstenstijgingen
De opbrengsten van de grondexploitaties zijn gebaseerd op gemaakte afspraken met externe partijen of op de jaarlijks door ons vastgestelde uitgifteprijzen. De uitgifteprijzen in de toekomst zijn gebaseerd op de huidige prijs, verhoogd met een index van 1%.
In de toekomstige uitgaven zijn geen subsidies opgenomen omdat deze al zijn ontvangen en beschikt.

Inflatie
De verwachte inflatie die in de grondexploitatiemodellen wordt toegepast is gebaseerd op voorspellingen van het centraal planbureau voor de periode 2019-2022.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds 
Wij baseren het accres van het gemeentefonds op basis van de septembercirculaire 2018. Dit is het publicatiemoment van de Miljoenennota op Prinsjesdag. Eventuele gevolgen van de ontwikkeling van de rijksuitgaven via de trap-op-trap-af systematiek, die bekend worden na de septembercirculaire, worden nog niet doorvertaald in het accres. De decembercirculaire is geen bijstellingsmoment voor het accres. Het definitieve accres voor afgelopen jaar wordt volgens de gebruikelijke systematiek bekend in de meicirculaire van dit jaar en ook in 2019 verwerkt als afwikkelingsverschil.

Uitvoering grondbeleid in 2018
Uw raad heeft in december 2017 de woonvisie “Hier wil je wonen” vastgesteld. Deze is in overleg met alle belanghebbenden opgesteld en zal de komende jaren op basis van een uitvoeringsagenda verder worden uitgewerkt.
De woonvisie zet de woningbouw echter niet op slot. Voor kwalitatief goede nieuwbouwplannen blijft –zowel in de dorpen als in de stad- nog enige ruimte bestaan. Daarnaast zijn de grondprijzen daar waar nodig geactualiseerd en aangepast aan de meest recente marktomstandigheden.
Ondanks onze minder actieve en meer terughoudende gemeentelijke rol houden wij de verplichtingen van de bestaande projecten en de daarbij behorende risico’s.
Bij nieuwe projecten wegen wij goed af wat de rol van de gemeente het best kan zijn en welke instrumenten (zelf aankopen, pps-constructie / andere samenwerkingsvorm, exploitatieplan / anterieure overeenkomst) hiervoor kunnen worden ingezet. Voor nieuwe projecten kopen wij slechts in uitzonderlijke situaties gronden aan en zal onze rol in de regel meer faciliterend en regisserend zijn. Omvangrijke nieuwe woningbouwprojecten zullen zich – mede gelet op de nog resterende plancapaciteit voor nieuwbouw én gelet op de demografische ontwikkelingen- naar verwachting niet of nauwelijks nog voordoen.
De risico’s binnen de grondexploitaties bepalen wij op basis van de volgende  onderdelen:

1. Marktrisico

Dit risico wordt bepaald door voor alle in exploitatie genomen  plannen een negatief scenario te bepalen. Hierin worden factoren als verkooptempo en prijsniveau veranderd en worden de gevolgen ervan, indien deze leiden tot een negatief resultaat, als risico opgenomen. Dit is bepaald door voor alle plannen door te rekenen wat het betekent als alle verkopen drie jaar worden uitgesteld. Dit komt neer op een risico van in totaal € 1.400.000.

2. Indicatoren uit de grondexploitaties
Voor het veranderen van rente en inflatie in onze grondexploitatiemodellen kan het resultaat veranderen. Het verhogen van de rente en de inflatie en het verlagen van de prijsstijgingen van de opbrengsten leiden samen tot een lager resultaat. Dit komt neer op een risico van € 363.000

3. Projectspecifieke risico’s

Naast de marktrisico’s en de risico’s van verandering van rente en inflatie kunnen zich in projecten risico’s voordoen die specifiek betrekking hebben op het project. Deze worden op de volgende manier bepaald. Eerst wordt de mogelijke schade per project bepaald. Deze wordt bepaald door de volgende formule:

Schade = (kans op een onverwachte gebeurtenis met schade) x schadebedrag.

De risico’s die kunnen ontstaan, hangen samen met de demografische ontwikkelingen in onze gemeente. Deze kunnen voor meerdere projecten aanzienlijke gevolgen hebben. Zowel in volume als in soort woningen die mogelijk niet gebouwd gaan worden. Hierdoor wordt ook de onderliggende grond niet verkocht. Daarnaast bestaat het risico dat de gronden op werklocaties niet matchen met de vraag vanuit de markt waardoor wij terreinen niet meer kunnen verkopen.

De risico’s in woningbouwprojecten nemen het grootste deel van de projectrisico’s voor hun rekening. Het totaal van de projectrisico’s komt neer op € 1.057.000. Zoals eerder aangegeven kan de herijking van de woonvisie in de toekomst ook effect hebben op de gemeentelijke grondexploitaties.

De bovenstaande risico’s zijn bepaald door voor ieder risico-onderdeel te bekijken hoeveel verlies ontstaat indien het worst-case scenario zich voordoet. De bovenstaande risico’s bedragen in totaal € 2.820.000. 

Reserve grondexploitatie
Het saldo van reserve grondexploitatie is ultimo 2018 € 0 Het saldo van 2017 is ingezet om de verliezen in 2018 op te vangen.

Niet in exploitatie genomen gronden
Conform BBV hebben wij de boekwaarde van de niet in exploitatie genomen gronden overgebracht naar materiële vaste activa.

Voorziening pensioen wethouders
De voorziening wethouders is bepaald op basis van recente actuariële berekeningen. 

Uitzettingen korter dan één jaar
De vorderingen waarderen wij tegen de nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid hebben wij op de vorderingen een voorziening in mindering gebracht.

Overlopende activa en liquide middelen
De overlopende activa en de liquide middelen waarderen wij tegen de nominale waarde.

Vaste schulden
De vaste schulden hebben een rente typische looptijd van één jaar of langer. De vaste schulden waarderen wij tegen de nominale waarde, verminderd met de betaalde aflossingen. Voorzieningen worden gevormd op basis van de omvang van verplichtingen en/of risico’s die redelijkerwijs zijn in te schatten.

Vlottende passiva
De posten opgenomen onder de vlottende passiva waarderen wij tegen de nominale waarde.

Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente zijn gewaarborgd, hebben wij buiten de telling van de balans het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per ultimo boekjaar opgenomen. In de toelichting op de balans hebben wij nadere informatie hierover opgenomen.

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten en toelichting

Wij geven in onderstaand overzicht de volgende informatie weer:

  • Gerealiseerde baten en lasten per programma;
  • Gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen; 
  • Gerealiseerde kosten van overhead; 
  • Het bedrag van de heffing voor Vennootschapsbelasting; 
  • Het saldo van baten en lasten vòòr de reservemutaties; 
  • De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves; 
  • Het gerealiseerde resultaat over 2018 na de reservemutaties. 

    Wij verwijzen u voor een toelichting op de verschillen naar het jaarverslag. De zes programma's sluiten wij af met de beantwoording van de vraag 'Wat heeft het gekost?' en de toelichting op de significante verschillen. 

RECAPITULATIE
Bedragen * € 1.000
Primitieve Begroting Rekening Resultaat
begroting na wijziging 2018
Lasten (exclusief toevoegingen reserves)
1 Economie, onderwijs en cultuur 3.149 6.545 3.594 2.951
2 Werk,jeugd en zorg 39.425 39.185 39.856 -671
3 Ruimte en leefomgeving 9.786 11.838 12.265 -427
4 Openbare ruimte 12.179 12.179 11.915 264
5 Bestuur en Organisatie 19.473 19.900 20.311 -411
Totaal lasten 84.013 89.647 87.941 1.706
Baten (exclusief onttrekkingen reserves)
1 Economie, onderwijs en cultuur 505 2.294 931 -1.362
2 Werk,jeugd en zorg 12.495 12.096 13.097 1.002
3 Ruimte en leefomgeving 6.529 6.486 7.189 703
4 Openbare ruimte 8.817 8.692 8.549 -144
5 Bestuur en Organisatie 857 1.220 1.207 -13
Totaal baten 29.204 30.787 30.973 186
6 Financiering en alg. dekkingsmiddelen -66.174 -67.383 -66.680 -703
Overhead Lasten 10.974 10.459 10.501 42
Overhead Baten 246 246 627 381
Saldo voor reservemutaties 636 -1.690 -162 1.528
Storting in de reserve 4.124 5.282 6.445 1.163
Onttrekking aan de reserve 3.488 6.971 6.384 -588
Totaal reservemutaties -636 1.690 -61 -1.751
Saldo na reservemutaties 0 0 -223 -223

Programma 1: Economie, onderwijs en cultuur

Terug naar navigatie - Programma 1: Economie, onderwijs en cultuur
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2018 Begroting na wijzigingen Rekening Resultaat
Lasten
Kunst en cultuur 820 855 844 11
Onderwijs 550 613 668 -55
Leerlingenvervoer 550 600 682 -82
Recreatie en toerisme 473 473 459 14
Economische structuurversterking 757 4.005 942 3.063
Totaal Lasten 3.149 6.545 3.594 2.951
Baten
Kunst en cultuur 7 67 78 -11
Onderwijs 366 428 543 -115
Leerlingenvervoer 4 4 3 1
Recreatie en toerisme 0 0 0 0
Economische structuurversterking 128 1.795 307 1.487
Totaal Baten 505 2.294 931 1.362
Saldo voor reservemutaties -2.645 -4.252 -2.663 -1.589
Onttrekkingen
Kunst en cultuur 0 35 20 15
Onderwijs 108 108 0 108
Recreatie en toerisme 0 0 0 0
Economische structuurversterking 475 1.756 488 1.268
Totaal Onttrekkingen 583 1.899 508 1.391
Stortingen
Onderwijs 0 0 0 0
Economische structuurversterking 0 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0 0
Totaal reservemutaties 583 1.899 508 1.391

Programma 2: Werk, jeugd en zorg

Terug naar navigatie - Programma 2: Werk, jeugd en zorg
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2018 Begroting na wijzigingen Rekening Resultaat
Lasten
Sport 914 1.009 1.105 -96
Gezondheidszorg 566 546 524 23
Algemene voorzieningen 1.916 1.916 1.939 -23
Preventie 1.130 1.260 1.259 1
Inkomen 14.265 13.422 13.178 244
Participatie 6.000 6.019 5.973 45
Individuele voorzieningen 14.634 15.013 15.878 -865
Totaal Lasten 39.425 39.185 39.856 -671
Baten
Sport 0 0 61 -61
Algemene voorzieningen 0 0 30 -30
Preventie 0 0 0 0
Inkomen 11.868 11.656 12.431 -775
Participatie 150 12 136 -124
Individuele voorzieningen 478 428 439 -12
Totaal Baten 12.495 12.096 13.097 -1.002
Saldo voor reservemutaties -26.930 -27.089 -26.759 -330
Onttrekkingen
Sport 0 21 39 -18
Gezondheidszorg 0 60 60 0
Totaal Onttrekkingen 0 81 99 -18

Programma 3: Ruimte en leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 3: Ruimte en leefomgeving
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2018 Begroting na wijzigingen Rekening Resultaat
Lasten
Ruimtelijke ontwikkeling 80 136 111 25
Wonen en leefomgeving 187 187 199 -11
Bouwvergunningen 114 114 115 -1
Grondexploitatie 4.004 4.004 3.670 334
Centrumplan Coevorden 535 916 671 245
Mobiliteit 351 351 252 99
Structuur en ontwikkelplannen 155 155 67 88
RSP 70 70 1.215 -1.145
Vastgoed 5.698 7.312 7.432 -120
Totaal Lasten 11.194 13.246 13.733 -487
Baten
Ruimtelijke ontwikkeling 0 0 33 -33
Wonen en leefomgeving 95 95 91 4
Bouwvergunningen 955 955 1.118 -163
Grondexploitatie 4.004 4.004 3.544 460
Mobiliteit 50 50 120 -70
Structuur en ontwikkelplannen 86 86 42 44
RSP 160 160 499 -339
Vastgoed 1.324 1.281 2.049 -768
Totaal Baten 6.673 6.630 7.494 -864
Saldo voor reservemutaties -4.521 -6.616 -6.239 -378
Onttrekkingen
Ruimtelijke ontwikkeling 0 180 92 88
Wonen en leefomgeving 0 0 0 0
Grondexploitatie 0 0 388 -388
Centrumplan Coevorden 0 381 230 151
Mobiliteit 300 300 173 127
Structuur en ontwikkelplannen 75 75 4 71
RSP 90 90 888 -798
Vastgoed 70 1.685 1.824 -140
Totaal Onttrekkingen 535 2.711 3.598 -888
Stortingen
Grondexploitatie 0 0 262 -262
Centrumplan Coevorden 0 0 94 -94
Mobiliteit 50 50 120 -70
RSP 384 384 384 0
Vastgoed 160 160 923 -763
Totaal Stortingen 595 595 1.783 -1.189
Totaal reservemutaties -60 2.116 1.815 301

Programma 4: Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 4: Openbare ruimte
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2018 Begroting na wijzigingen Rekening Resultaat
Lasten
Bovengrondse infrastructuur 4.566 4.566 4.427 139
Groen en landschap 1.121 1.121 1.140 -20
Afvalverwijdering en -verwerking 3.454 3.454 3.471 -16
Riolering 2.706 2.706 2.567 140
Milieu 49 49 15 35
Begraafplaatsen 282 282 295 -13
Heffingen 0 0 0 0
Totaal Lasten 12.179 12.179 11.915 264
Baten
Bovengrondse infrastructuur 65 65 158 -93
Groen en landschap 85 85 73 12
Afvalverwijdering en -verwerking 500 500 476 24
Riolering 159 159 1 158
Milieu 35 35 22 12
Begraafplaatsen 2 2 0 2
Heffingen 7.973 7.848 7.818 29
Totaal Baten 8.817 8.692 8.549 144
Saldo voor reservemutaties -3.362 -3.487 -3.366 -121
Onttrekkingen
Bovengrondse infrastructuur 1.500 1.500 1.500 0
Groen en landschap 585 585 413 173
Riolering 0 0 0 0
Heffingen 65 65 65 0
Totaal Onttrekkingen 2.150 2.150 1.978 173
Stortingen
Bovengrondse infrastructuur 0 0 0 0
Riolering 0 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0 0
Totaal reservemutaties 2.150 2.150 1.978 173

Programma 5: Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Programma 5: Bestuur en organisatie
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2018 Begroting na wijzigingen Rekening Resultaat
Lasten
Veiligheidsbevorderende maatregelen 2.666 2.857 2.845 12
Gemeenteraad en commissies 569 599 632 -33
Burgemeester en wethouders 767 830 1.002 -172
Bestuurlijke samenwerking 164 164 204 -40
Burgerzaken 286 299 376 -76
Stimuleringsfonds dorpen en wijken 710 710 661 49
Bedrijfsvoering 23.877 23.492 23.625 -133
Totaal Lasten 29.039 28.951 29.344 -394
Baten
Veiligheidsbevorderende maatregelen 48 48 48 0
Gemeenteraad en commissies 0 0 12 -12
Burgemeester en wethouders 106 168 171 -3
Burgerzaken 607 607 639 -32
Stimuleringsfonds dorpen en wijken 0 0 50 -50
Bedrijfsvoering 199 499 608 -110
Totaal Baten 959 1.322 1.529 -207
Saldo voor reservemutaties -28.080 -27.629 -27.816 187
Onttrekkingen
Gemeenteraad en commissies 0 31 31 0
Bedrijfsvoering 220 100 170 -70
Totaal Onttrekkingen 220 131 201 -70
Stortingen
Bedrijfsvoering 0 0 0 0
Totaal reservemutaties 220 131 201 -70

Programma 6: Financiering en dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Programma 6: Financiering en dekkingsmiddelen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primitieve begroting 2018 Begroting na wijzigingen Rekening Resultaat
Lasten
Financiering en dividend 36 36 36 0
Algemene uitkering gemeentefonds 0 0 0 0
Algemene baten en lasten 424 357 18 339
Heffing gemeentelijke belastingen 66 66 107 -41
Saldo jaarrekening na bestemming 0 0 0 0
Inning gemeentelijke belastingen 157 157 134 23
Totaal Lasten 683 615 294 321
Baten
Financiering en dividend 1.361 1.541 1.240 301
Algemene uitkering gemeentefonds 54.981 55.943 55.387 556
Algemene baten en lasten 0 0 21 -21
Heffing gemeentelijke belastingen 10.445 10.445 10.236 209
Inning gemeentelijke belastingen 70 70 91 -21
Totaal Baten 66.857 67.999 66.974 1.024
Saldo voor reservemutaties 66.174 67.383 66.680 703
Onttrekkingen
Algemene baten en lasten 0 0 0 0
Resultaat bestemming 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 0 0 0
Stortingen
Financiering en dividend 402 402 377 25
Algemene baten en lasten 2.960 2.960 2.960 0
Resultaat bestemming 167 1.325 1.325 0
Totaal Stortingen 3.529 4.687 4.662 25
Totaal reservemutaties -3.529 -4.687 -4.662 -25

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Tussen 31 december 2018 en het moment waarop uw raad het jaarverslag en de jaarrekening vaststelt, kunnen zich gebeurtenissen voordoen die materiële effecten kunnen hebben op de balans en/of de resultatenrekening. Indien zich belangrijke gebeurtenissen na de balansdatum voordoen, dient dit vermeldt te worden in het verslag of, afhankelijk van de omvang van het effect, geven ze aanleiding om de balans en/of de resultatenrekening van het boekjaar aan te passen. Deze informatie is voor uw raad van belang om inzicht te bieden in de financiële positie van onze gemeente.

In dit kader hebben zich geen belangrijke gebeurtenissen voorgedaan sinds 31 december 2018.

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten in 2018

In onderstaand overzicht laten wij zien van welke incidentele baten en lasten sprake was in 2018. Om uw raad inzicht te geven in en vast te kunnen stellen dat er sprake is van een structureel evenwicht, is het van belang dat er inzicht is in het deel van de baten en lasten die incidenteel zijn. Daarom nemen wij dit overzicht op, waarin de incidentele baten en lasten limitatief zijn opgesomd.

In het algemeen geldt dat wij structurele taken uitvoeren en daarvoor structurele lasten begroten. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering op deze regel. Het incidentele karakter zit in eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies die een tijdelijk karakter hebben met een duidelijke einddatum. 

OVERZICHT INCIDENTELE BATEN EN LASTEN
Bedragen x € 1.000
2018
Programma Omschrijving Lasten Baten
Economie, onderwijs en cultuur
Incidentele subsidies 21
Economische structuurversterking Dutch TechZone 274
Economische structuurversterking Centrumvisie Coevorden 388
Algemene reserve Subsidie Arsenaalpartners 20
Economische structuurversterking Subsidie Centrumvisie 193
Algemene reserve Centrumvisie Coevorden 195
Bestemmingsreserve Dutch TechZone 274
Werk, jeugd en zorg
Incidentele subsidies 128
Algemene reserve Afronding buitensport 21
Algemene reserve Gezond in Coevorden (GIDS-gelden) 60
Bestemmingsreserve Onderhoud Sportcomplex de Swaneburg 18
Ruimte en leefomgeving
Algemene reserve Storting verkoopopbrengsten grond 124
Bestemmingsreserve Vastgoed 763
Vastgoed Overdracht molens aan St.Drents Landschap 1.500
Bestemmingsreserve Centrumplan 94
Bestemmingsreserve BDU, overige verkeersmaatregelen 120
RSP Afrekening spoorboog met ProRail 798
Grondexploitaties Verkopen grond (snippergroen) 124
Vastgoed Verkoopopbrengst gebouwen 657
Algemene reserve Ambitiedocument omgevingswet 74
Algemene reserve Overdracht molens aan St.Drents Landschap 1.500
Mobiliteit Subsidieontvangst Provincie Drenthe BDU 120
Algemene reserve IKC's en Asscher 55
Bestemmingsreserve Vastgoed; Lint.Homanlaan 27
Bestemmingsreserve Vastgoed; Sloopkosten Wilhelminaschool 173
Bestemmingsreserve Centrumplan Coevorden 230
Bestemmingsreserve RSP- I boi 798
Openbare ruimte
Bovengrondse infrastructuur Wegonderhoud 1.500
Groen en landschap Openbaar groen, renovatie perken 413
Algemene reserve Wegonderhoud 1.500
Algemene reserve Openbaar groen 413
Algemene reserve Besparingsmogelijkheden afvalinzameling 65
Bestuur en organisatie
Algemene reserve Fractieondersteuning gemeenteraad 31
Algemene reserve Programmamanagement Dienstverlening 140
Algemene reserve Programmamanagement Organisatieontwikkeling 30
Verkoop gemeentelijke eigendommen 70
Financiering en dekkingsmiddelen
Algemene reserve Saldo halfjaarrapportage 2018 1.158
Totaal incidentele baten en lasten 7.281 6.787

Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Structurele reservemutaties

Onder de tegel 'Financiën' hebben wij een toelichting gegeven op de verschillen in de reservemutaties. In onderstaand overzicht laten wij zien welk deel van de reservemutaties een structureel karakter hebben. 

TOEVOEGINGEN EN ONTTREKKINGEN AAN RESERVES EN VOORZIENINGEN
Bedragen x € 1.000
Begroting S I Werkelijk S I
Toevoegingen
Algemene reserves
Algemene reserve 4.285 3.127 1.158 7.528 3.127 4.401
Algemene reserve grondexploitatie 124 124
Bestemmingsreserves
Decentralisatie sociaal domein
Stedelijke vernieuwing 94 94
Nieuwbouw gemeentehuis
Wegen
Vastgoed 84 84 847 84 763
Onderhoud sportcomplex De Swaneburg 76 76 76 76
Mobiliteit 50 50 120 120
Regio Specifiek Pakket (RSP) 384 384 384 384
Plopsaland
Kapitaallasten Hof van Coevorden
Dutch Techzone
Voorzieningen
Vordering op Attero
Rioleringen 46 46
Voorziening oud-wethouders 63 63 217 217
Voorziening derde WW-jaar 10 10
Totaal toevoegingen 4.941 3.671 1.271 9.446 3.681 5.765
Onttrekkingen
Algemene reserves
Algemene reserve 5.598 75 5.523 4.244 4 4.240
Algemene reserve grondexploitatie 250 250
Bestemmingsreserves
Decentralisatie sociaal domein
Stedelijke vernieuwing 381 381 230 230
Nieuwbouw gemeentehuis
Wegen
Vastgoed 27 27 199 199
Onderhoud sportcomplex De Swaneburg 18 18
Mobiliteit 331 331 191 191
Regio Specifiek Pakket (RSP) 90 90 888 90 798
Plopsaland 20 20 20 20
Kapitaallasten Hof van Coevorden 70 70 70 70
Dutch Techzone 455 455 274 274
Voorzieningen
Vordering op Attero
Rioleringen 159 159
Voorziening oud-wethouders 38 38 38 38
Voorziening derde WW-jaar
Totaal onttrekkingen 7.168 452 6.716 6.422 221 6.201
* Verschillenanalyse op de toegevoegde rente is buiten beschouwing gelaten

Overzicht WNT

Terug naar navigatie - Wet Normering Topinkomens
De Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen Publieke en Semipublieke Sector (hierna: WNT) is per 1 januari 2013 in werking getreden. Op basis van deze wet zijn beloningen van bestuurders en overige topfunctionarissen in de (semi)publieke sector genormeerd en gemaximaliseerd. De gemeente is verplicht om jaarlijks in het financieel jaarverslag de bezoldiging van iedere topfunctionaris op persoonsnaam op te nemen, ongeacht een eventuele overschrijding van het bezoldigingsmaximum.
De bezoldiging van topfunctionarissen is in 2018 begrensd op de hoogte van een ministersalaris, hetgeen neerkomt op € 189.000, inclusief onkostenvergoeding en pensioenbijdrage. Bij onze gemeente gaat het bij de topfunctionarissen om de gemeentesecretaris en de griffier. In de tabel hieronder is de bezoldiging van deze topfunctionarissen weergegeven.
Gegevens 2018 B.M. de Vries J. Kuipers-Meijering
Functiegegevens Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2018 [01/01] – [31/12] [01/01] – [31/12]
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 96.280 78.491
Beloningen betaalbaar op termijn 14.724 11.983
Subtotaal 111.004 90.474
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 189.000 189.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t. n.v.t.
Totale bezoldiging 111.004 90.474
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2017* B.M. de Vries J. Kuipers-Meijering
Functiegegevens Algemeen Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2017 [01/01] – [31/12] [01/01] – [31/12]
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 87.599 79.675
Beloningen betaalbaar op termijn 13.551 11.143
Subtotaal 101.150 90.818
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 181.000 181.000
Totale bezoldiging 101.150 90.818
* vergelijkende cijfers zijn gewijzigd.

Balans per 31 december 2018

Terug naar navigatie - Balans
Activa 31-12-2018 31-12-2017 Passiva 31-12-2018 31-12-2017
(bedragen* € 1.000)
Vaste activa Vaste financieringsmiddelen
Immateriële vaste activa 0 0 Eigen vermogen 38.965 39.127
- Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen - Algemene reserve 32.561 29.097
en saldo van agio en disagio 0 0 - Bestemmingsreserves 6.627 6.925
- Kosten van onderzoek en ontwikkeling 0 0 - Resultaat voor bestemming programmarekening -223 0
- Bijdragen aan activa in eigendom derden - Resultaat na bestemming programmarekening 0 3.105
Materiële vaste activa 95.608 95.748 Voorzieningen 2.484 2.248
- Investeringen met economisch nut 48.399 49.093 - Voor verplichtingen, verliezen en risico's 769 580
- Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding - Onderhoudsegalisatievoorzieningen 0 0
van de kosten een heffing kan worden geheven 33.513 32.477 - Door derden beklemde middelen 1.714 1.668
- Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend
een maatschappelijk nut 13.696 14.178 Langlopende schulden 66.866 75.999
Onderhandse leningen van:
Financiële vaste activa 6.824 8.220 - Pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen 0 0
- Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 805 805 - Binnenlandse banken en financiële instellingen 66.851 75.982
- Idem aan gemeenschappelijke regelingen 0 0 - Binnenlandse bedrijven 0 0
- Idem aan overige verbonden partijen 0 0 - Overige binnenlandse sectoren 0 0
- Leningen aan woningbouwcorporaties 895 1.559 - Buitenlandse instellingen, fondsen, banken, enz. 0 0
- Idem aan deelnemingen 364 364 - Door derden belegde gelden 0 0
- Idem aan overige verbonden partijen 2.511 2.511 - Waarborgsommen 15 17
- Overige langlopende leningen u/g 2.229 2.960
- Overige Uitzettingen met een rentetypische looptijd
van één jaar of langer 21 21
Totaal vaste activa 102.432 103.968 Totaal vaste financieringsmiddelen 108.315 117.374
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden 12.978 13.379 Kortlopende schulden 4.161 3.966
- Bouwgronden in exploitatie 13.879 14.111 - Kasgeldleningen 0 0
- Voorziening risico's -901 -732 - Banksaldi 11 45
- Overige schulden 4.150 3.921
Uitzettingen korter dan één jaar 8.002 8.281
- Vorderingen op openbare lichamen 5.311 3.584
- Verstrekte kasgeldleningen 0 0
- Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen 0 0
- Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rente typische looptijd
van één jaar of korter 0 2.952
- Overige vorderingen 2.691 1.745
- Overige Uitzettingen 0 0
Overlopende activa 1.895 2.629 Overlopende passiva 13.256 6.926
- Verplichtingen 5.379 6.631
- Nog te ontvangen Europese overheidslichamen 0 0 - Vooruit ontvangen Europese overheidslichamen 0 0
- Nog te ontvangen van het Rijk 217 555 - Vooruit ontvangen van het Rijk 0 115
- Nog te ontvangen overige Nederlandse overheidslichamen 384 991 - Vooruit ontvangen overige Nederlandse overheidslichamen 7.865 111
- Nog te ontvangen overig 621 675
- Vooruitbetaalde bedragen 599 357
- Overige overlopende activa 74 51 - Overige overlopende passiva 12 68
Liquide middelen 426 10
- Kassaldi 2 2
- Banksaldi 424 8
Totaal vlottende activa 23.300 24.298 Totaal vlottende passiva 17.417 10.892
Totaal generaal 125.732 128.266 Totaal generaal 125.732 128.266
Borg- en garantstellingen 97.207 92.530

Toelichting op de balans

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Materiële vaste activa
De materiële vaste activa bestaan uit de volgende onderdelen:

Materiële vaste activa 2018 2017
Investeringen met economisch nut 48.399 49.093
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding
van de kosten een heffing kan worden geheven 33.513 32.477
Investeringen in de openbare ruimte
met uitsluitend een maatschappelijk nut 13.696 14.178
Totaal 95.608 95.748

De materiële activa die in erfpacht is uitgegeven, is nihil. 

Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen met een economisch nut, gedurende 2018.

Specificatie boekwaarde Boekwaarde Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen Afwaarderingen Boekwaarde
investeringen economisch nut 01-01 van derden 31-12
Gronden en terreinen 10.141 0 -56 -75 0 0 10.010
Woonruimten 33 0 0 -4 0 0 29
Gebouwen 33.539 2 -65 -1.345 0 0 32.131
Grond-, weg- en waterbouwkundige
werken 594 780 0 -4 -310 0 1.059
Vervoermiddelen 2.394 1.199 0 -440 0 0 3.153
Machines, apparaten en installaties 1.525 0 0 -201 0 0 1.324
Overige materiële vaste activa 867 16 -5 -185 0 0 693
Totaal 49.093 1.996 -126 -2.254 -310 0 48.399

Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen met een economisch nut, waar een heffing voor kan worden geheven. Dit betreft de investeringen in riolering waarvoor wij de rioolheffing opleggen.

Specificatie boekwaarde investeringen Boekwaarde Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen Afwaarderingen Boekwaarde
economisch nut (riolering) 01-01 van derden 31-12
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 32.477 1.739 0 -703 0 0 33.513
Totaal 32.477 1.739 0 -703 0 0 33.513

Onderstaand overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van investeringen in de openbare met uitsluitend een maatschappelijk nut weer. Er is sprake van een investering met een maatschappelijk nut indien geen bate in de bedrijfseconomische zin uit deze activa kan worden gegenereerd. Dit zijn bijvoorbeeld wegen, bruggen en andere investeringen waarvoor geen markt is in het private verkeer.

Specificatie investeringen openbare ruimte Boekwaarde Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen Afwaarderingen Boekwaarde
met maatschappelijk nut 01-01 van derden 31-12
Gronden en terreinen 54 0 0 0 0 0 54
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 14.037 4.046 0 -659 -3.857 0 13.567
Overige materiële vaste activa 87 0 0 -12 0 0 75
Totaal 14.178 4.046 0 -671 -3.857 0 13.696

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa

Het verloop van de financiële vaste activa was gedurende 2018 als volgt.

Specificatie financiële vaste activa Boekwaarde Investeringen Afschrijvingen Aflossingen Bijdragen Afwaarderingen Boekwaarde
01-01 van derden 31-12
Kapitaalvertrekkingen aan:
- deelnemingen 805 0 0 0 0 0 805
- gemeenschappelijke regelingen 0 0 0 0 0 0 0
- overige verbonden partijen 0 0 0 0 0 0 0
Leningen aan:
- woningbouwcorporaties 1.559 0 0 -664 0 0 895
- deelnemingen 364 0 0 0 0 0 364
- overige verbonden partijen 2.511 0 0 0 0 0 2.511
Overige langlopende leningen u/g 2.960 63 0 -794 0 0 2.229
Overige uitzettingen, looptijd > 1 jaar 21 0 0 0 0 0 21
Totaal 8.220 63 0 -1.458 0 0 6.824

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Onderstaand overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de voorraden en nog te maken kosten en te realiseren opbrengsten weer.

Boekwaarden voorraden, nog te maken kosten Boekwaarde Vermeerderingen Verminderingen Boekwaarde Te maken Te realiseren Geraamd resultaat
en te realiseren opbrengsten 01-01 31-12 kosten opbrengsten
Bouwgronden in exploitatie 14.111 1.174 -1.406 13.879 5.430 -22.940 -3.631
Voorziening risico's -732 -190 21 -901 711
Totaal 13.379 984 -1.385 12.978 6.141 -22.940 -3.631

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van ultimo 2018 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Wij zijn van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste inschatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden. Voor de berekening van het eindresultaat van de grondexploitaties is de Netto Contante Waarde (NCW) methode toegepast.

GRONDEXPLOITATIES IN 2018
Bedragen x € 1.000
Omschrijving Winst Verlies
Winst- en verliesnemingen afgesloten projecten
Coevorden Heege-Vosmaten 55
Noord Sleen Kampakkers 37
Holwert Noord Oost 25
Verkoop snippergroen/overige 124
Subtotaal afgesloten projecten 216 25
Actualisaties grondexploitaties
Steenwijksmoer 70
Wachtum Koematen 53
Schoonoord Ellert & Brammert 75
Sleen Jongbloed 253
Europark 265
Leeuwerikenveld II 154
Holwert Zuid 21
Voorziening toekomstige effecten woonvisie 190
Subtotaal actualisaties 398 683
Actualisatie gronden buiten plan
Molenbelt 53
Subtotaal gronden buiten plan 53
Totaal 614 761
Saldo winst- en verliesnemingen -147
Dekking
Inzet verliesvoorziening 21
Inzet reserve grondexploitaties 126
Totaal 147

Uitzettingen korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen korter dan één jaar

Onderstaand geven wij het verloop van de uitzettingen met een looptijd tot en met één jaar weer.

Uitzettingen korter dan één jaar Saldo Voorziening Netto saldo Netto saldo
2018 2018 2018 2017
Vorderingen op openbare lichamen 5.311 0 5.311 3.584
Verstrekte kasgeldleningen 0 0 0 0
Rekening-courantverhoudingen met niet financiële instellingen 0 0 0 0
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rente typische
looptijd van één jaar of korter 0 0 0 2.952
Overige vorderingen 3.666 -975 2.691 1.745
Overige uitzettingen 0 0 0 0
Totaal 8.977 -975 8.002 8.281

In de paragraaf financiering hebben wij informatie opgenomen over schatkistbankieren. Op 31 december 2018 bedroeg het saldo van schatkistbankieren € 0,00. Dit bedrag is in bovenstaande tabel opgenomen onder het kopje ‘Uitzettingen in ’s Rijks schatkist’. Op de balans zijn de netto saldi van de uitzettingen weergegeven. Het betreft hier de vorderingen op openbare lichamen en op openstaande debiteuren. Bij de openstaande debiteuren (€ 3,7 miljoen) hebben wij conform de richtlijnen voor de jaarverslaggeving de voorziening voor oninbaarheid van € 975.000 in mindering gebracht. Het netto saldo eind 2018 is € 2,6 miljoen. Dit netto saldo bedroeg eind 2017 € 1,7 miljoen.

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa

Het verloop van de overlopende activa was gedurende 2018 als volgt.

Overlopende activa 2018 2017
Nog te ontvangen Europese overheidslichamen 0 0
Nog te ontvangen van het Rijk 217 555
Nog te ontvangen overige Nederlandse overheidslichamen 384 991
Nog te ontvangen overig 621 675
Vooruitbetaalde bedragen 599 357
Overige overlopende activa 74 51
Totaal 1.895 2.629

De nog te ontvangen bedragen hebben betrekking op opgevoerde vorderingen die in 2018 zijn ontstaan, maar waarvan de afwikkeling in 2019 plaatsvindt. Van de nog te ontvangen bedragen in bovenstaande tabel geven wij onderstaand weer welke bedragen wij van het Rijk verwachten te ontvangen. Dit betreffen uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel.

Nog te ontvangen bedragen van het Rijk Stand per Ontvangen Toevoegingen Stand per
01-01 bedragen 31-12
Ministerie SZW; vangnetregeling 2016 358 358 0
Ministerie SZW; vangnetregeling 2017 59 59
Ministerie SZW: Aanvullende uitkering art. 52 Bbz 29 29 0
Ministerie SZW: Declaratiedeel Bbz 109 109 0
Ministerie SZW: Declaratiedeel Bbz 2018 108 108
Ministerie SZW: Maatschappelijke Begeleiding 50 50
Totaal 555 496 108 217
Nog te ontvangen bedragen van overige overheden Stand per Ontvangen Toevoegingen Stand per
01-01 bedragen 31-12
Belastingdienst, terugontvangst BTW sporthallen 82 82 0
Prov. Drenthe; subsidie stad als museum 14 14 0
Sociale Verzekerings Bank: PGB's Wmo Hulp bij het huishouden 53 53 0
Sociale Verzekerings Bank: PGB's Wmo Begeleiding 125 125 0
Sociale Verzekerings Bank: PGB's Jeugdwet 363 363 0
Stichting Afvalfonds: 3e en 4e kwartaal 150 150 0
Emco: verwacht exploitatietekort 2017 204 204 0
Diverse gemeenten, verrekening kosten PMT 135 135
Emco, afrekening bijdrage 2018 103 103
Prov. Drenthe; Herstructurering Poppenhare 60 60
Gemeente Emmen; afrekening uitvoeringskosten 2018 39 39
Gemeente Emmen; ESF-afrekening 2018 35 35
Gemeente Emmen en Borger-Odoorn; afrek Boce academie 12 12
Totaal 991 991 384 384

Aan het begin van het boekjaar boeken wij de te ontvangen bedragen vanaf de balans naar onze exploitatie. Gedurende het jaar monitoren wij het verloop van deze te ontvangen bedragen. Aan het einde van ieder boekjaar boeken wij de nog te ontvangen bedragen naar de balans. Eventuele verschillen komen niet op de balans tot uitdrukking, maar op de programma’s één tot en met zes in de exploitatie. Significante verschillen lichten wij derhalve daar toe indien ze van toepassing zijn.

Vaste financieringsmiddelen

Terug naar navigatie - Vaste financieringsmiddelen
Eigen vermogen
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
Eigen vermogen 2018 2017
Algemene reserve 32.561 29.097
Bestemmingsreserve 6.627 6.925
Resultaat jaarrekening voor bestemming -223 0
Nog te bestemmen resultaat jaarrekening 0 3.105
Totaal 38.965 39.127

In het onderstaand overzicht geven wij het verloop van het eigen vermogen in 2018 weer.

Verloop reserves Saldo 01-01 Toevoeging Onttrekking Bestemming Vermindering Saldo 31-12
resultaat ter dekking
2017 van afschrijving
Algemene reserves 29.097 4.853 4.494 3.105 0 32.561
Bestemmingsreserves 6.925 1.592 1.890 0 0 6.627
Resultaat voor bestemming programmarekening 0 0 0 0 0 -223
Resultaat na bestemming programmarekening 3.105 3.105 0 -3.105 0 0
Totaal 39.127 9.550 6.384 0 0 38.965

Meer informatie over het verloop van de reserves is weergegeven in de staat van reserves en voorzieningen. Dit overzicht is opgenomen onder de tegel 'Bijlagen'.  Een toelichting van de verschillen tussen de begrote en werkelijke reservemutaties maken onderdeel uit van de tegel 'Financiën'. De aard en reden van de reserves zijn opgenomen in onze Nota reserves en voorzieningen . 

Voorzieningen
Het verloop van de voorzieningen in het boekjaar is als volgt:

Verloop voorzieningen Saldo Toevoeging Vrijval Aanwending Saldo
01-01 31-12
Voor verplichtingen, verliezen c.a. 580 228 -38 0 769
Onderhoudsegalisatievoorzieningen 0 0 0 0 0
Door derden beklemde middelen 1.668 46 0 0 1.714
Totaal 2.248 274 -38 0 2.484

De voorzieningen betreffen riolering, pensioenen oud-wethouders,  vordering op Attero en de voorziening 3e ww jaar. Deze voorzieningen staan in de staat van reserves en voorzieningen. De voorziening grondbedrijf is opgenomen onder voorraden en de voorziening dubieuze debiteuren onder overige vorderingen. Deze staan beide aan de activazijde van de balans.

Langlopende schulden

Terug naar navigatie - Langlopende schulden

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:

Langlopende schulden 2018 2017
Onderhandse leningen van:
- pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen
- binnenlandse banken en financiële instellingen 66.851 75.982
- binnenlandse bedrijven
- overige binnenlandse sectoren
- buitenlandse instellingen, fondsen, banken, enz.
Door derden belegde gelden
Waarborgsommen 15 17
Totaal 66.866 75.999

In onderstaand overzicht geven wij het verloop van de langlopende schulden in 2018 weer.

Verloop langlopende schulden Saldo 01-01 Vermeerderingen Aflossingen Saldo 31-12
Onderhandse leningen 75.982 0 9.131 66.851
Door derden belegde gelden
Waarborgsommen 17 1 2 15
Totaal 75.999 1 9.133 66.866
De totale rentelast voor de afgesloten leningen was in 2018 €  3.012.453. Voor een overzicht van de afgesloten leningen en ontvangen waarborgsommen verwijzen wij naar de staat van langlopende leningen die wij onder de tegel 'Bijlagen' hebben opgenomen.

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva

Onder de vlottende passiva zijn opgenomen:

Vlottende passiva 2018 2017
Kortlopende schulden (looptijd < 1 jaar) 4.161 3.966
Overlopende passiva 13.256 6.926
Totaal 17.417 10.892

Kortlopende schulden
De in de balans opgenomen kortlopende schulden kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Specificatie kortlopende schulden 2018 2017
Kasgeldleningen 0 0
Banksaldi 11 45
Overige schulden 4.150 3.921
Totaal 4.161 3.966

De overige schulden bestaan uit crediteuren. Deze post was ultimo februari 2019 nagenoeg geheel afgewikkeld.

Overlopende passiva
De specificatie van de post Overlopende passiva is als volgt:

Specificatie overlopende passiva 2018 2017
Verplichtingen 5.379 6.631
Vooruitontvangen
- Europese overheidslichamen 0 0
- het rijk 0 115
- overige Nederlandse overheidslichamen 7.865 111
Overige overlopende passiva 12 68
Totaal 13.256 6.926
De overlopende passiva hebben voornamelijk betrekking op bij het opmaken van het jaarverslag opgevoerde verplichtingen. De afwikkeling vindt plaats in 2019. Van de vooruitontvangen bedragen in bovenstaande tabel geven wij onderstaand weer welke bedragen wij van het Rijk  en overige Nederlandse overheidslichamen hebben ontvangen. Dit betreffen uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel.

Vooruitonvangen bedragen van het Rijk Stand per Vrijgevallen/ Besteed Ontvangen Stand per
01-01 terugbetaald 31-12
Ministerie van OCW; onderwijsachterstandenbeleid 115 115 0
Totaal 115 0 115 0 0
Vooruitonvangen bedragen van overige overheden Stand per Vrijgevallen/ Besteed Ontvangen Stand per
01-01 terugbetaald 31-12
Provincie Drenthe; subsidie Brinkwonen 80 80
Provincie Drenthe; subsidie Halteplannen 12 12 0
Provincie Drenthe; culturele impuls 19 12 19 26
Provincie Drenthe; RSP Stationsomgeving 0 6.540 6.540
Provincie Drenthe; subsidie Centrumvisie 0 1.007 1.007
Provincie Drenthe; gasloos Swaneburg 0 112 112
Provincie Drenthe; subsidie openbare bibliotheken 0 100 100
Totaal 111 12 12 7.778 7.865
Aan het begin van het boekjaar boeken wij de vooruitontvangen bedragen vanaf de balans naar onze exploitatie. Gedurende het jaar monitoren wij de inzet van deze vooruitontvangen bedragen. Aan het einde van ieder boekjaar boeken wij de resterende of nieuwe middelen naar de balans. Eventuele verschillen komen niet op de balans tot uitdrukking, maar op de programma’s één tot en met zes in de exploitatie. Significante verschillen lichten wij derhalve daar toe indien ze van toepassing zijn.

Waarborgen en garanties

Terug naar navigatie - Waarborgen en garanties

Het in de balans opgenomen bedrag voor borg- en garantstellingen specificeren wij als volgt:

Oorspronkelijk boekwaarde boekwaarde
bedrag 01-01 31-12
Leningen woningbouwcorporaties 89.000 89.000 94.000
Kredietfaciliteit Europark GmbH 3.500 3.430 3.107
Overige borg- en garantstellingen 784 100 100
93.284 92.530 97.207

Voor een specificatie van (het verloop van) de borg- en garantstellingen verwijzen wij naar de staat van gewaarborgde geldleningen, die wij onder de tegel  Bijlagen' hebben opgenomen. Daarin zijn niet opgenomen de borgstellingen jegens particuliere eigenwoningbezitters in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie. De gemeente vervult hier een achtervangfunctie. Wanneer de uitvoerende instantie, de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, kan de gemeente worden aangesproken. De kans dat dit gebeurt, is te verwaarlozen. In 2018 hebben geen betalingen inzake borg- en garantstellingen plaatsgevonden.

Niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) mogen geen voorzieningen worden gevormd of anderszins verplichtingen worden opgenomen voor jaarlijks terugkerende arbeidsgerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. In de volgende tabel geven wij een overzicht van de overige niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen. Dit zijn de meerjarig aangegane verplichtingen. Wij benoemen hier in het bijzonder de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De omvang van de eindafrekening over 2018 is nog onzeker. Bij de meicirculaire 2019 wordt dit duidelijk. Wij hebben dit eveneens benoemd in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.  

TOEKOMSTIGE VERPLICHTINGEN
Bedragen x € 1.000
Soort 1 tot 4 jaar 4 jaar en langer
Afvalverwijdering en -verwerking 10.573
Zorgcontracten 9.741
Huur kantoorgebouwen 795 3.376
Accountant 245
Europese aanbesteding 2019 243
Algemene uitkering gemeentefonds
(eindafrekening over 2018) 200
Verzekeringen 142
Exploitatie bedrijfskantine 79
Inspectie pompen en gemalen 45
22.062 3.376

Single Information Single Audit (SiSa)

Verantwoording Single Information Single Audit (SiSa)

Terug naar navigatie - Verantwoording Single Information Single Audit (SiSa)
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2018 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 10 januari 2019
OCW D9 Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2018 (OAB) Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid 2011-2018 Gemeenten Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO) Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: D9 / 01 Indicatornummer: D9 / 02 Indicatornummer: D9 / 03 Indicatornummer: D9 / 04
€ 374.354 € 146.141 € 0 € 27.661
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Van andere gemeenten in (jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid Eindverantwoording Ja/Nee
Bedrag Bedrag
Aard controle n.v.t Aard controle R Aard controle n.v.t Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: D9 / 05 Indicatornummer: D9 / 06 Indicatornummer: D9 / 07 Indicatornummer: D9 / 08 Indicatornummer: D9 / 09
1 Ja
2
DRE DRE2C Uitvoeringsregeling BDU verkeer en vervoer (Drenthe) Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Welke regeling betreft het Totale besteding in jaar T Correctie t.o.v. jaar T-1 van verantwoorde totale besteding Cumulatieve totale besteding tot en met jaar T Toelichting
SiSa tussen medeoverheden - provinciale middelen Drenthe De besteding in jaar T ten laste van zowel provinciale middelen als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordings-informatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordings-informatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Hier eventueel opmerkingen of toelichtingen
Uitvoeringsregling BDU verkeer en vervoer Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: DRE2C / 01 Indicatornummer: DRE2C / 02 Indicatornummer: DRE2C / 03 Indicatornummer: DRE2C / 04 Indicatornummer: DRE2C / 05 Indicatornummer: DRE2C / 06
1 201602306 2.1 Verkeer, wegen en water € 0 € 0 Zone 60 Gees
2 201602307 2.1 Verkeer, wegen en water € 172.543 € 172.543 Zone 60 Steenwijksmoer
3 201602350 2.1 Verkeer, wegen en water € 0 € 0 Drie fietsknelpunten
4 201702494 2.1 Verkeer, wegen en water € 0 € 0 Wachtum - Verkeer - gehele verantwoording in 2020
5 201702495 2.1 Verkeer, wegen en water € 0 € 0 Verkeer De Loo + fietspad
6 201703150 2.1 Verkeer, wegen en water € 0 € 0 Schoolomgeving Aalden
7
Kopie beschikkingsnummer De besteding in jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Correctie t.o.v. jaar T-1 van besteding ten laste van alleen provinciale middelen Cumulatieve besteding tot en met jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Eindverantwoording Ja/Nee
Alleen de besteding in jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Als de correctie een vermeerdering is, gaat het om nog niet verantwoorde besteding ten laste van alleen provinciale middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordings-informatie ten laste van alleen provinciale middelen Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit, dat hiervoor alle besteding is afgerond en u er de komende jaren geen besteding meer voor wilt verantwoorden
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: DRE2C / 07 Indicatornummer: DRE2C / 08 Indicatornummer: DRE2C / 09 Indicatornummer: DRE2C /10 Indicatornummer: DRE2C / 11
1 201602306 € 0 € 0 Nee
2 201602307 € 172.543 € 172.543 Ja
3 201602350 € 0 € 0 Nee
4 201702494 € 0 € 0 Nee
5 201702495 € 0 € 0 Nee
6 201703150 € 0 € 0 Nee
7
DRE DRE8C Ruimtelijke ontwikkeling Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Welke regeling betreft het Totale besteding in jaar T Correctie t.o.v. jaar T-1 van verantwoorde totale besteding Cumulatieve totale besteding tot en met jaar T Toelichting
SiSa tussen medeoverheden - provinciale middelen Drenthe De besteding in jaar T ten laste van zowel provinciale middelen als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordings-informatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordings-informatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Hier eventueel opmerkingen of toelichtingen
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Uitvoeringsregeling Binnenstadfonds Indicatornummer: DRE8C / 01 Indicatornummer: DRE8C / 02 Indicatornummer: DRE8C / 03 Indicatornummer: DRE8C / 04 Indicatornummer: DRE8C / 05 Indicatornummer: DRE8C / 06
1 7/3.2/2018000381 8.1 Ruimtelijke ordening € 387.513 € 387.513
2
Kopie beschikkingsnummer De besteding in jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Correctie t.o.v. jaar T-1 van besteding ten laste van alleen provinciale middelen Cumulatieve besteding tot en met jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Eindverantwoording Ja/Nee
Alleen de besteding in jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Als de correctie een vermeerdering is, gaat het om nog niet verantwoorde besteding ten laste van alleen provinciale middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordings-informatie ten laste van alleen provinciale middelen Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit, dat hiervoor alle besteding is afgerond en u er de komende jaren geen besteding meer voor wilt verantwoorden
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: DRE8C / 07 Indicatornummer: DRE8C / 08 Indicatornummer: DRE8C / 09 Indicatornummer: DRE8C /10 Indicatornummer: DRE8C / 11
1 7/3.2/2018000381 € 193.000 € 193.000 Nee
2
IenW E27B Brede doeluitkering verkeer en vervoer (SiSa tussen medeoverheden) Provinciale beschikking en/of verordening Gemeenten en Gemeenschappelijke Regelingen Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Besteding (jaar T) ten laste van provinciale middelen Overige bestedingen (jaar T) Correctie ten opzichte van tot jaar T verantwoorde bestedingen ten laste van provinciale middelen Indien de correctie een vermeerdering van bestedingen betreft, mag het alleen gaan over nog niet eerder verantwoorde bestedingen Correctie ten opzichte van tot jaar T verantwoorde overige bestedingen Indien de correctie een vermeerdering van bestedingen betreft, mag het alleen gaan over nog niet eerder verantwoorde bestedingen
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: E27B / 01 Indicatornummer: E27B / 02 Indicatornummer: E27B / 03 Indicatornummer: E27B / 04 Indicatornummer: E27B / 05
1 2010000214 € 0 € 0
2 2010000215 € 0 € 0
3 2010014245 € 0 € 0
4
5
Kopie beschikkingsnummer Cumulatieve besteding ten laste van provinciale middelen tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Cumulatieve overige bestedingen tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Toelichting Eindverantwoording Ja/Nee Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit dat het project is afgerond en u voor de komende jaren geen bestedingen meer wilt verantwoorden
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: E27B/ 06 Indicatornummer: E27B / 07 Indicatornummer: E27B / 08 Indicatornummer: E27B / 09 Indicatornummer: E27B / 10
1 2010000214 € 0 € 0 Nee
2 2010000215 € 1.620 € 1.620 Nee
3 2010014245 € 0 € 0 Nee
4
5
IenW E28C Regionale mobiliteitsfondsen (SiSa tussen medeoverheden) Provinciale beschikking, verordening of overeenkomst Gemeenten Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Gerealiseerd Ja/Nee Besteding (jaar T) Cumulatieve besteding tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Te verrekenen met provincie
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicatornummer: E28C / 01 Indicatornummer: E28C / 02 Indicatornummer: E28C / 03 Indicatornummer: E28C / 04 Indicatornummer: E28C / 05
1 201401097 Nee € 3.845.109 € 19.658.083 € 0
2
3
4
5
Kopie beschikkingsnummer Toelichting Eindverantwoording Ja/Nee Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit dat het project is afgerond en u voor het komende jaren geen bestedingen meer wilt verantwoorden
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: E28C / 06 Indicatornummer: E28C / 07 Indicatornummer: E28C / 08
1 201401097 Nee
2
3
4
5
IenW E6B Bodemsanering (excl. Bedrijvenregeling) 2005-2009 (SiSa tussen medeoverheden) Tussen provincie en gemeenten afgesloten convenanten/overeenkomsten voor onderzoek en sanering van ernstig verontreinigde locaties Gemeenten (SiSa tussen medeoverheden) Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Besteding (jaar T) ten laste van provinciale middelen of Wgr+ middelen Besteding (jaar T) aan samenloop Besteding (jaar T) exclusief samenloop Aandeel provincie in de besteding (jaar T) na aftrek van de lasten van samenloop Cumulatieve besteding ten laste van provinciale middelen of Wgr+ middelen tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: E6B / 01 Indicatornummer: E6B / 02 Indicatornummer: E6B / 03 Indicatornummer: E6B / 04 Indicatornummer: E6B / 05 Indicatornummer: E6B / 06
1 5.8/2006001459 € 0 € 0 € 0 € 0 € 1.372.545
2
3
4
5
Kopie beschikkingsnummer Cumulatieve besteding aan samenloop tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Cumulatieve besteding exclusief samenloop tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Cumulatief aandeel provincie in de besteding na aftrek van de lasten van samenloop tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie Eindverantwoording Ja/Nee Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit dat het project is afgerond en u voor het komende jaren geen bestedingen meer wilt verantwoorden Toelichting
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: E6B / 07 Indicatornummer: E6B / 08 Indicatornummer: E6B / 09 Indicatornummer: E6B / 10 Indicatornummer: E6B / 11 Indicatornummer: E6B / 12
1 5.8/2006001459 € 0 € 2.250.074 € 1.372.545 Ja
2
3
4
5
SZW G2 Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2018 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. Besteding (jaar T) algemene bijstand Gemeente I.1 Participatiewet (PW) Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) Gemeente I.1 Participatiewet (PW) Besteding (jaar T) IOAW Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) Besteding (jaar T) IOAZ Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk) Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: G2 / 01 Indicatornummer: G2 / 02 Indicatornummer: G2 / 03 Indicatornummer: G2 / 04 Indicatornummer: G2 / 05 Indicatornummer: G2 / 06
€ 10.491.133 € 192.126 € 672.396 € 8.821 € 30.050
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) Gemeente I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) Besteding (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet Gemeente I.7 Participatiewet (PW) Baten (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet (excl. Rijk) Gemeente I.7 Participatiewet (PW) Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: G2 / 07 Indicatornummer: G2 / 08 Indicatornummer: G2 / 09 Indicatornummer: G2 / 10 Indicatornummer: G2 / 11 Indicatornummer: G2 / 12
€ 160.321 € 38.557 € 223.619
SZW G3 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeentedeel 2018 Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) Besteding (jaar T) Bob
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicatornummer: G3 / 01 Indicatornummer: G3 / 02 Indicatornummer: G3 / 03 Indicatornummer: G3 / 04 Indicatornummer: G3 / 05 Indicatornummer: G3 / 06
€ 118.545 € 114.669 € 46.596 € 106.961 € 31.040
Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicatornummer: G3 / 07 Indicatornummer: G3 / 08 Indicatornummer: G3 / 09

Gerealiseerde baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Taakvelden conform BBV

Taakvelden conform BBV

LASTEN

Primitieve Begroting Rekening Resultaat
Begroting na wijzigingen 2018
0-1 Bestuur 1.701 1.794 2.026 -232
5. Bestuur en Organisatie 1.701 1.794 2.026 -232
0-10 Mutaties reserves 3.957 3.957 5.120 -1.163
3. Ruimte en leefomgeving 595 595 1.783 -1.189
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 3.362 3.362 3.337 25
0-11 Res. van de rekening van baten en lasten 167 1.325 1.325
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 167 1.325 1.325
0-2 Burgerzaken 1.586 1.599 1.737 -139
5. Bestuur en Organisatie 1.586 1.599 1.737 -139
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 984 -984
3. Ruimte en leefomgeving 984 -984
0-4 Overhead 10.974 10.459 10.501 -42
3. Ruimte en leefomgeving 1.408 1.408 1.468 -59
5. Bestuur en Organisatie 9.566 9.050 9.034 17
0-5 Treasury 36 36 36
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 36 36 36
0-62 OZB niet-woningen 35 35 86 -51
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 35 35 86 -51
0-64 Belastingen overig 188 188 155 33
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 188 188 155 33
0-8 Overige baten en lasten 424 357 18 339
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 424 357 18 339
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 1.781 1.820 1.991 -171
3. Ruimte en leefomgeving 173 -173
5. Bestuur en Organisatie 1.781 1.820 1.818 2
1-2 Openbare orde en veiligheid 190 240 238 2
5. Bestuur en Organisatie 190 240 238 2
2-1 Verkeer en vervoer 6.343 6.343 7.236 -893
3. Ruimte en leefomgeving 421 421 1.467 -1.046
4. Openbare ruimte 4.562 4.562 4.425 137
5. Bestuur en Organisatie 1.361 1.361 1.345 16
2-3 Recreatieve havens 8 -8
3. Ruimte en leefomgeving 8 -8
2-4 Economische havens en waterwegen 2 2 2
4. Openbare ruimte 2 2 2
3-1 Economische ontwikkeling 2.145 5.466 2.371 3.095
1. Economie, onderwijs en cultuur 705 3.953 895 3.059
5. Bestuur en Organisatie 1.440 1.513 1.477 36
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 13 13 8 5
1. Economie, onderwijs en cultuur 13 13 8 5
3-4 Economische promotie 290 290 278 12
1. Economie, onderwijs en cultuur 290 290 278 12
4-1 Openbaar basisonderwijs 15 15 13 1
1. Economie, onderwijs en cultuur 15 15 13 1
4-2 Onderwijshuisvesting 1.276 -1.276
3. Ruimte en leefomgeving 1.276 -1.276
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.086 1.199 1.944 -745
1. Economie, onderwijs en cultuur 1.086 1.199 1.337 -138
3. Ruimte en leefomgeving 607 -607
5-1 Sportbeleid en activering 914 1.009 1.105 -96
2. Werk,jeugd en zorg 914 1.009 1.105 -96
5-2 Sportaccommodaties 1.011 -1.011
3. Ruimte en leefomgeving 1.011 -1.011
5-3 Cult.presentatie, -productie en -partic. 15 15 16 -1
1. Economie, onderwijs en cultuur 15 15 16 -1
5-4 Musea 99 119 276 -157
1. Economie, onderwijs en cultuur 99 119 119
3. Ruimte en leefomgeving 157 -157
5-6 Media 705 720 708 12
1. Economie, onderwijs en cultuur 705 720 708 12
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.612 3.630 3.930 -300
1. Economie, onderwijs en cultuur 183 183 180 2
4. Openbare ruimte 1.121 1.121 1.140 -20
5. Bestuur en Organisatie 2.308 2.327 2.610 -283
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.572 2.622 2.777 -155
2. Werk,jeugd en zorg 2.531 2.581 2.598 -17
3. Ruimte en leefomgeving 26 26 167 -142
5. Bestuur en Organisatie 16 16 12 4
6-2 Wijkteams 345 345 335 10
2. Werk,jeugd en zorg 345 345 335 10
6-3 Inkomensregelingen 15.723 14.937 14.467 470
2. Werk,jeugd en zorg 15.723 14.937 14.467 470
6-4 Begeleide participatie 6.634 6.773 6.548 225
2. Werk,jeugd en zorg 5.046 5.185 5.064 122
5. Bestuur en Organisatie 1.588 1.588 1.485 104
6-5 Arbeidsparticipatie 1.505 1.425 1.484 -58
2. Werk,jeugd en zorg 1.505 1.425 1.484 -58
6-6 Maatwerkvoorziening (WMO) 1.229 1.234 1.231 3
2. Werk,jeugd en zorg 1.229 1.234 1.231 3
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ 8.239 8.376 8.829 -453
2. Werk,jeugd en zorg 5.384 5.600 5.971 -370
5. Bestuur en Organisatie 2.856 2.776 2.858 -82
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- 4.792 4.969 5.675 -706
2. Werk,jeugd en zorg 4.792 4.969 5.675 -706
6-81 Geëscaleerde zorg 18+ 74 74 109 -35
2. Werk,jeugd en zorg 74 74 109 -35
6-82 Geëscaleerde zorg 18- 1.317 1.280 1.295 -15
2. Werk,jeugd en zorg 1.317 1.280 1.295 -15
7-1 Volksgezondheid 566 546 524 23
2. Werk,jeugd en zorg 566 546 524 23
7-2 Riolering 2.706 2.706 2.567 140
4. Openbare ruimte 2.706 2.706 2.567 140
7-3 Afval 4.991 4.991 5.012 -21
4. Openbare ruimte 3.454 3.454 3.471 -16
5. Bestuur en Organisatie 1.536 1.536 1.541 -4
7-4 Milieubeheer 736 838 802 36
4. Openbare ruimte 49 49 15 35
5. Bestuur en Organisatie 687 789 787 2
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 282 282 295 -13
4. Openbare ruimte 282 282 295 -13
8-1 Ruimtelijke ordening 1.949 2.123 1.894 229
3. Ruimte en leefomgeving 235 291 179 113
5. Bestuur en Organisatie 1.713 1.831 1.716 116
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine 4.004 4.004 3.670 334
3. Ruimte en leefomgeving 4.004 4.004 3.670 334
8-3 Wonen en bouwen 5.851 7.847 3.267 4.580
1. Economie, onderwijs en cultuur 39 39 39
3. Ruimte en leefomgeving 5.100 7.096 2.567 4.529
4. Openbare ruimte 3 3 3
5. Bestuur en Organisatie 710 710 661 49
Eindtotaal 99.793 106.003 105.182 822

BATEN

Primitieve Begroting Rekening Resultaat
Begroting na wijzigingen 2018
0-1 Bestuur 106 168 187 19
5. Bestuur en Organisatie 106 168 187 19
0-10 Mutaties reserves 3.488 6.971 6.384 -588
1. Economie, onderwijs en cultuur 583 1.899 508 -1.391
2. Werk,jeugd en zorg 81 99 18
3. Ruimte en leefomgeving 535 2.711 3.598 888
4. Openbare ruimte 2.150 2.150 1.978 -173
5. Bestuur en Organisatie 220 131 201 70
0-2 Burgerzaken 607 607 641 34
5. Bestuur en Organisatie 607 607 641 34
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.107 1.107
3. Ruimte en leefomgeving 1.107 1.107
0-4 Overhead 246 246 627 381
3. Ruimte en leefomgeving 144 144 305 161
5. Bestuur en Organisatie 102 102 321 220
0-5 Treasury 1.361 1.541 1.240 -301
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 1.361 1.541 1.240 -301
0-61 OZB woningen 5.777 5.777 5.553 -224
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 5.777 5.777 5.553 -224
0-62 OZB niet-woningen 2.613 2.613 2.617 4
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 2.613 2.613 2.617 4
0-64 Belastingen overig 280 280 285 5
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 280 280 285 5
0-7 Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF 54.981 55.943 55.387 -556
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 54.981 55.943 55.387 -556
0-8 Overige baten en lasten 21 21
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 21 21
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 38 38 61 23
3. Ruimte en leefomgeving 23 23
5. Bestuur en Organisatie 38 38 38
1-2 Openbare orde en veiligheid 24 24 25 1
5. Bestuur en Organisatie 24 24 25 1
2-1 Verkeer en vervoer 306 306 848 542
3. Ruimte en leefomgeving 210 210 619 409
4. Openbare ruimte 65 65 158 93
5. Bestuur en Organisatie 31 31 70 39
2-3 Recreatieve havens 7 7
3. Ruimte en leefomgeving 7 7
3-1 Economische ontwikkeling 99 2.066 291 -1.776
1. Economie, onderwijs en cultuur 99 1.766 291 -1.476
5. Bestuur en Organisatie 300 -300
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 28 28 17 -11
1. Economie, onderwijs en cultuur 28 28 17 -11
3-4 Economische promotie 1.845 1.845 1.872 27
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen 1.845 1.845 1.872 27
4-2 Onderwijshuisvesting 47 47
3. Ruimte en leefomgeving 47 47
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 370 432 669 237
1. Economie, onderwijs en cultuur 370 432 546 114
3. Ruimte en leefomgeving 123 123
5-1 Sportbeleid en activering 61 61
2. Werk,jeugd en zorg 61 61
5-2 Sportaccommodaties 366 366
3. Ruimte en leefomgeving 366 366
5-3 Cult.presentatie, -productie en -partic. 11 11
1. Economie, onderwijs en cultuur 11 11
5-4 Musea 34 34
3. Ruimte en leefomgeving 34 34
5-6 Media 7 67 67
1. Economie, onderwijs en cultuur 7 67 67
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 85 85 111 26
4. Openbare ruimte 85 85 73 -12
5. Bestuur en Organisatie 38 38
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 8 8 70 63
2. Werk,jeugd en zorg 34 34
3. Ruimte en leefomgeving 8 8 36 29
6-3 Inkomensregelingen 11.968 11.756 12.567 811
2. Werk,jeugd en zorg 11.968 11.756 12.567 811
6-4 Begeleide participatie 44 44
5. Bestuur en Organisatie 44 44
6-5 Arbeidsparticipatie 150 12 136 124
2. Werk,jeugd en zorg 150 12 136 124
6-6 Maatwerkvoorziening (WMO) 3 3 2 -1
2. Werk,jeugd en zorg 3 3 2 -1
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ 375 325 407 83
2. Werk,jeugd en zorg 375 325 297 -27
5. Bestuur en Organisatie 110 110
7-2 Riolering 3.695 3.695 3.555 -140
4. Openbare ruimte 3.695 3.695 3.555 -140
7-3 Afval 4.503 4.503 4.432 -71
4. Openbare ruimte 4.438 4.438 4.413 -24
5. Bestuur en Organisatie 66 66 19 -47
7-4 Milieubeheer 35 35 22 -12
4. Openbare ruimte 35 35 22 -12
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 501 376 327 -49
4. Openbare ruimte 501 376 327 -49
8-1 Ruimtelijke ordening 86 86 74 -11
3. Ruimte en leefomgeving 86 86 74 -11
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 4.004 4.004 3.544 -460
3. Ruimte en leefomgeving 4.004 4.004 3.544 -460
8-3 Wonen en bouwen 2.208 2.165 1.244 -921
3. Ruimte en leefomgeving 2.208 2.165 1.194 -971
5. Bestuur en Organisatie 50 50
Eindtotaal 99.794 106.003 104.959 1.045