In deze jaarrapportage 2022 leest u over de ingezette lijnen en ambities. Deze zijn versterkend geweest voor en aanvullend op de reguliere taken van het sociaal domein. Zo is er zoveel mogelijk blijvend sterk ingezet op voorkomen en preventie.
Het college zet zich elke dag weer in voor de inwoners van de gemeente. We werken samen met onze partners aan een gezondere en sterkere gemeente. Een gemeente waar inwoners zelfredzaam zijn en zo min mogelijk een beroep hoeven doen op die gemeente. En waar dat wel nodig is, staan wij klaar. Er is in de volle breedte zoveel mogelijk ingezet op het voorkomen van zorgen en problemen en het normaliseren daarvan. Door deze preventieve basis verwachten we dat er op termijn een minder groot beroep wordt gedaan op het noodzakelijke vangnet dat wij als gemeente hebben voor de inwoners die dit echt nodig hebben.
Verandering in de keten
Door o.a. de wachttijden in de zorg, de inspanningen voor de opvang van de Oekraïners en de druk op de arbeidsmarkt hebben we niet alles kunnen realiseren wat we wilden. Ondanks de turbulente tijd, hebben we er naar gestreefd om onze inwoners te bedienen, te voldoen aan onze wettelijke taken en gaan we mee in de organisatie ontwikkeling om onze organisatie beter toe te rusten op de maatschappelijke vragen die zich op korte en lange termijn voordoen.
Zo vraagt bijvoorbeeld de integrale doorontwikkeling van het sociaal domein en de monitoring SD ook extra en continue aandacht. Dit wordt in 2023 geïntensiveerd.
In 2022 hebben zicht gekregen op de wachtlijst binnen de Wmo en hier beheersmaatregelen op voorbereid die in 2023 effect moeten gaan sorteren.
Jeugd
In 2021 is de visie op jeugd geschreven en vastgesteld en vervolgens begin 2022 ook het bijbehorende uitvoeringsplan. Dit plan biedt een kader om te komen tot kwalitatieve en betaalbare ondersteuning. We willen een kindvriendelijke gemeente zijn. Hiervoor willen we het opvoed- en opgroeiklimaat in Coevorden verbeteren en de leefbaarheid en veiligheid vergroten. Eind 2022 is begonnen met het Actieplan Jeugd en Veiligheid.
Kosten en aantallen jeugd
2020 2021 2022
Aantallen cliënten 833 864 842
Totale kosten 8,2 miljoen 8,7 miljoen 9,5 miljoen
Uit dit overzicht kunnen we concluderen dat zelfs als het aantal cliënten dat zorg ontvangt daalt, de kosten voor de jeugdzorg per cliënt toe kunnen nemen. Dat ligt deels aan langere zorgtrajecten, geëscaleerde problematiek en stijging van de kosten in de bedrijfsvoering van zorgaanbieders. Deze gegevens vragen nog om een verdere analyse, zoals dit ook genoemd staat in het uitvoeringsplan jeugd.
Wmo
Er is in 2022 vooral ingezet op het verbeteren van de interne werkprocessen. Ook is er een onafhankelijke toezichthouder kwaliteit aangesteld waardoor er meer preventief toezicht is en we zo de kwaliteit van de zorg proberen te verbeteren. Beleidsmatig is er ingezet op een woonzorgvisie in Boce-verband en zijn er uitvoeringsplannen geschreven en de eerste stappen gezet om te komen tot een visie wmo met bijbehorende uitvoeringsagenda.
Aantal inwoners bij wie een Wmo-voorziening is gestart
2020 2021 2022
Begeleiding/dagbesteding 550 576 500
HH / Schoonmaakondersteuning 1540 1665 1603
Rolstoel 493 454 423
Vervoer 1666 1656 1606
Woonvoorziening 562 559 531
Totale kosten 8,5 miljoen 8,5 miljoen 8,2 miljoen
De gemaakte kosten zijn, net als het aantal gestarte voorzieningen, iets gedaald ten opzichte van 2021. Deze cijfers en aantallen vragen nog om een nadere analyse.
Schuldhulpverlening
De kosten lopen de laatste jaren op door extra verantwoordelijkheden voor gemeenten, terwijl het aantal inwoners dat in de schuldhulpverlening zit en bekend is bij ons, gelijk eis gebleven. Voor schuldhulpverlening hebben we in 2022, 70 nieuwe aanvragen binnen gekregen. In 2022 werd er door ongeveer 200-230 huishoudens van 400 (doorlopende) diensten gebruik gemaakt. 72% van deze groep is woonachtig in de stad Coevorden (stijging van 4% ten opzichte van 2021).
Vroegsignalering
Gemiddeld komen er maandelijks 80/90 signalen binnen bij de preventiemedewerkers. De meeste signalen komen van de zorgverzekeraar en energiemaatschappij.
Maatwerkfonds Vaste Lasten
Het maatwerkfonds vaste lasten is eind december 2022 gestart. Tijdens de start is er veel aandacht geweest rondom dit fonds. In deze periode in 2022 zijn een aantal aanvragen binnengekomen.
Taakstelling huisvesting vergunninghouders
De taakstelling huisvesting vergunninghouders was 47 en deze taakstelling is ruim gehaald, er zijn 9 statushouders meer geplaatst, dus in totaal 56.
Betaald werk voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking
Wij hebben onze taakstelling voor de baanafspraakbanen gerealiseerd. De taakstelling voor is voor 2022 vastgesteld op 1300 uren. De eindstand was 1303 uur.
Taakstelling beschut werk
De taakstelling was 560 uur voor 2022. Deze is met 572,75 uur gerealiseerd.
Aantallen bijstandsuitkering
Het aantal inwoners dat een beroep doet op de bijstand blijft historisch laag. De daling die te zien was in 2021 heeft zich doorgezet. Eind december 2021 stond de teller voor wat betreft het aantal uitkeringen op 704 (Pw, Ioaw, Ioaz, Bbz). Eind december 2022 stond de teller op 652.
Financiële taakstelling
De financiële taakstelling oplopend van € 200.000 tot en met € 800.000 over de jaren 2021 tot 2025 is voor het jaar 2022 ingeboekt.
Zoals u heeft vastgesteld bij de begroting 2023 zijn de bedragen van de taakstelling voor de jaren 2023 en 2024 structureel verwerkt in de budgetten voor de jaren 2023 en 2024.
Strafkorting
U heeft als raad de toezegging gehad om het aantal maatregelen in het kader van de participatiewet te ontvangen via de rapportagecyclus. In 2022 zijn er 9 maatregelen opgelegd; dat wil zeggen dat de hoogte van de uitkering afgestemd is aan de hand van (niet nagekomen) verplichtingen. De 9 maatregelen variëren in hoogte van € 377,55 tot € 1.559,58.