Bestuurlijke samenvatting

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Er gebeurt op dit moment veel in ons eigen land en in de wereld. De oorlog in Oekraïne, de vluchtelingencrisis, inflatie en een krappe arbeidsmarkt zorgen voor schaarste van materialen en mensen en stijgende (energie)prijzen, lonen, en rente. Maar ook andere zaken zoals de druk op de woningmarkt, de dreigende toename van armoede, het duurzaamheidsvraagstuk en het stikstofdossier hebben invloed op de (maatschappelijke) ontwikkelingen en het politieke speelveld.  

Schaarste in personeel treft alle sectoren, ook de overheid en dus ook de gemeente Coevorden. Helaas is geld ook niet meer de oplossing voor alle problemen. Dit alles treft onze inwoners en vraagt om passend beleid en passende maatregelen. Ook hebben deze ontwikkelingen effect op ons werk en onze organisatie. We hebben niet overal de benodigde capaciteit en door de stijgende kosten is niet voor alles geld.

Met de val van het kabinet op 7 juli, zijn de voorbereidingen voor de verkiezingen op 22 november alweer in volle gang. Ondanks de val van het kabinet is met de start van deze bestuursperiode in Coevorden een koers en richting ingezet welke wij in principe voortzetten, onder de noemer ‘Gewoon doen’. Het is afwachten welke dossiers in september controversieel worden verklaard. Deze keuzes kunnen zorgen voor vertraging van/ wijzigingen in de uitvoering van ons Bestuursprogramma. Als dit het geval is, wordt u daar over geïnformeerd en gaan we met u in gesprek over keuzes en mogelijkheden. 

 

Bouwen voor de samenleving

Werken
Op economisch gebied is er zowel op provinciaal als regionaal niveau afstemming geweest over de behoefte en het aanbod van bedrijventerreinen. Deze behoefteraming wordt eind dit jaar opgeleverd. Hierin is ook aandacht voor locaties voor grote ruimtevragers.

Los van de blik op nieuwe locaties hebben we ook aandacht voor de kwaliteit van de bestaande bedrijventerreinen middels het regiodealproject Toekomstbestendige bedrijventerreinen dat we samen met Parkmanagement uitvoeren. Op internationaal vlak voeren we gesprekken met de provincie, de gemeente Emmen én onze Duitse partners om tot een gezamenlijke Duitslandagenda te komen. Daarnaast werken we aan een intentieverklaring om te komen tot intensivering van de samenwerking met onze partnergemeente Nordhorn.

Regiodeal
In maart is bekend geworden dat er een nieuwe regiodeal Zuidoost Drenthe komt. Hierin liggen mooie koppelkansen met bestaanszekerheid, het doorbreken en voorkomen van intergenerationele armoede, economie, jeugdwerkeloosheid en een leven lang ontwikkelen.

Agrarische sector 
We hebben de afgelopen periode een “foto” laten maken van de agrarische sector in Coevorden. Dit is een analyse van de sector en vormt onder meer input voor het Omgevingsprogramma voor het landelijk gebied. Voor de recreatieve sector in onze gemeente zijn twee punten actueel, te weten het project Van Gogh in Drenthe en de kwaliteitsverbetering als wandelgemeente.

Programma Vitale vakantieparken 
De juridische capaciteit van de handhaving op vakantieparken is uitgebreid om de juridische werkzaamheden te kunnen bolwerken. Het uitvoeringsplan gebied Ermermeer is opgeleverd en zal met betrokkenen verder worden opgepakt.

Programma Wonen
Goed wonen moet voor iedereen beschikbaar zijn. Op dit moment is dit helaas niet altijd het geval. De betaalbaarheid staat onder druk, net als het vinden van een passende woning bij de levensfase of woonbehoefte. Ook duurzaamheid en kwaliteit van de woning en de leefomgeving zijn aandachtspunten. Ons gemeentelijk programma Wonen heeft als doel het realiseren van onze gemeentelijke woonambitie, zoals vastgesteld in de regionale woondeal met de Provincie Drenthe. Hierbij zijn het versterken van het gebiedseigen karakter en de ruimtelijke kwaliteit randvoorwaardelijk. Daarbij hebben we aandacht voor betaalbaar en duurzaam wonen in een leefbare omgeving. Dit wordt momenteel uitgewerkt in een programmaplan. 

Taakstelling huisvesting statushouders
Onze taakstelling huisvesting statushouders werd fors verhoogd. Het is ons toch gelukt om in de 1e helft 2023 te voldoen aan deze taakstelling. 

Programma Binnenstad
In 2019 is de ruimtelijke en programmatische Visie Kasteelpark in de raad vastgesteld. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de realisatie van het onderdeel Weeshuisweide en zijn we zijn druk bezig met het afmaken van het schetsontwerp voor de Markt en Haven als onderdeel van de Visie Kasteelpark.

Fysieke leefomgeving/Omgevingswet

Het Beleid Ruimte-voor-Ruimte is geactualiseerd. Op diverse woningbouwlocaties lopen ontwikkelingen en deze krijgen steeds meer vorm. Het bestemmingsplan Ossehaar Fase C (Coevorden) krijgt gestalte. Er zijn plannen voor Holwert-Zuid en Gramsbergerstraat (Coevorden) en De Klencke (Oosterhesselen) in voorbereiding.

De invoering van de Omgevingswet gebruiken we voor het verbeteren van onze dienstverlening. Als eerste gemeente in Drenthe zijn we in januari 2023 gestart met een nieuw werkproces: Proces Omgevingsrecht Coevorden (PROCO). De grootste gevolgen heeft dit nieuwe proces voor initiatieven die niet passen binnen de gemeentelijke bestemmingsplannen. Deze initiatieven worden behandeld op de Omgevingstafel waar een  integrale afweging wordt gemaakt en advies voor het college wordt opgesteld.

Beleidsmatig hebben we in de eerste helft van 2023 de bestuurlijke besluitvorming van de Omgevingsvisie gestart. Het stuk heeft ter inzage gelegen voor alle inwoners en belanghebbenden. De visie ligt in het derde kwartaal voor in de raad.


Duurzaamheid
De uitvoering van de duurzaamheidsvisie startte in 2022, door mondiale ontwikkelingen op het gebied van energie wordt ook in 2023 veel aandacht en inzet gevraagd op de energietransitie en de aanpak van energiearmoede. Het project energiearmoede heeft diverse maatregelen ontwikkeld voor belanghebbenden om de energiearmoede te bestrijden. Een grote uitdaging blijft het bereiken van de inwoners die recht hebben op deze ondersteuning.

We willen graag groene, klimaat adaptieve en hittestressbestendige wijken en dorpen. Er zijn nulmetingen uitgevoerd voor de basiskwaliteit natuur, wat de basis vormt voor de plannen om te vergroenen. 

Buitendienst
Door de extreme droogte van het afgelopen voorjaar (en de jaren hiervoor) zien wij dat het onderhoud in de openbare ruimte hoger wordt en er meer sterfte optreedt in het bomenbestand. Daarnaast heeft dit ook invloed op de onstabielere gronden zoals veen en de inrichting die hierop en in ligt (wegen, riool, etc.). Deze aspecten zijn nog niet op geld te zetten, maar worden uitgewerkt.


Samen
Bestaanszekerheid in de brede zin van het woord staat hoog op de agenda. Echter, de val van het kabinet krijgt impact op de landelijke besluitvorming en indirect ook op de gemeentelijke besluitvorming. Denk bijvoorbeeld aan hervormingsagenda Jeugd, de invoering van de eigen bijdrage voor Wmo en de ‘Aanpak geldzorgen, armoede en schulden’. Het demissionair kabinet geeft aan dat het wil voorkomen dat de armoede verder toeneemt. 

Programma Kansrijk opgroeien
Het programma Kansrijk opgroeien heeft een aantal personele wisselingen gehad. De prioriteit is blijven liggen op aandacht voor de bewustwording van de invloed van professionele organisaties op armoede en hun mogelijkheden om deze te doorbreken. In mei is er een succesvolle meedenkmiddag geweest over het nieuwe minimabeleid ‘Patronen doorbreken voor een schuldenvrije toekomst’.

 

Fundering voor de toekomst

Met het programma Toekomst Bestendige Organisatie (TBO) hebben wij een gezamenlijk doel gesteld: samen slimmer werken met en voor Coevorden!
Het programma is opgebouwd uit drie pijlers: Personeel, Data & Processen en Leiderschap.

Binnen de pijler Personeel staan dit jaar centraal verantwoordelijkheden in de organisatie duidelijker afspreken, elkaar succesvol aanspreken op gedrag, voldoende mensen voor onze taken en opgaven en personeelssamenstelling die een lagere individuele werkdruk tot gevolg heeft. De eerste uitkomsten van de projecten Organisatie Organiseren, Rol Leidinggevende en Portfoliomanagement worden in het najaar opgeleverd.

Met de ontwikkeling van KPI & Waardesturing, Procesmanagement, Gegevensmanagement en Architectuur- en Informatiebeleid verwachten wij in 2023 een eerste goede stap te kunnen zetten binnen de pijler Data & Processen. Dit draagt bij aan de realisatie van de doelstellingen met behulp van data beter kunnen sturen op realisatie van doelen en resultaten, processen en ICT worden als ondersteunend ervaren aan ons werk, het versterken van procesmanagement en processturing als onderdeel van de besturingsfilosofie, ons procesmanagement meer inrichten op voorspelbaarheid, transparantie, zorgvuldigheid en flexibiliteit en met behulp van data beter beleidsmatige en maatschappelijke trends en ontwikkelingen kunnen signaleren.

Het doel van bovengenoemde projecten is om ervoor te zorgen dat leidinggevenden meer tijd en aandacht aan het welzijn van medewerkers kunnen geven waarmee we proberen om het ziekteverzuim en het verloop terug te dringen.

Aanvullend op en ondersteunend aan wordt vanuit de lijn gewerkt aan de onderwerpen strategische personeelsplanning en medewerker welzijn onderzoek in combinatie met continue monitoring. Om de uitkomsten in het juiste perspectief te kunnen plaatsen laten wij in het najaar een benchmark uitvoeren hoe onze formatie zich verhoudt tot die van andere vergelijkbare gemeenten. Het resultaat geeft objectieve vergelijkingsinformatie.

Bovengenoemde projecten dragen bij aan een flexibele en wendbare organisatie waar mensen, systemen en processen doelmatig en elkaar versterkend zijn georganiseerd, zodat de organisatie op de goede manier kan inspelen op de veranderende omgeving met complexere wordende vraagstukken en waar medewerkers werken die bewust kiezen voor het zich inzetten voor de samenleving.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën op hoofdlijnen

Financieel resultaat
De halfjaarrapportage stuit met een negatief saldo van € 1,06 miljoen. De helft van het saldo heeft betrekking op financiële afwijkingen op bestaande beleidsterreinen en de andere helft kan worden gerelateerd aan nieuwe ontwikkelingen. De meest in het oog springende budgettaire effecten zijn: RUD, kapitaallasten door vertraging investeringen, specialistische jeugdzorg, personele budgetten en arbeidsvoorwaarden, meicirculaire, rente en dividend.

 

Stelpost Vrije Begrotingsruimte 
De beleidslijn is dat wij de effecten van de Halfjaarrapportage tot uitdrukking laten komen op de stelpost ‘Vrije begrotingsruimte’. Het saldo van de stelpost bedraagt momenteel € 1.913.000. Hierin zijn alle individuele raadsvoorstellen waarop positief is besloten in de eerste helft van het jaar meegenomen. Na verwerking van de Halfjaarrapportage resteert voor nieuwe beleidsontwikkelingen voor de tweede helft van dit jaar nog een bedrag van € 853.000. Voor de jaren 2024 en 2025 waar het saldo respectievelijk € 5,1 miljoen en € 5,7 miljoen bedraagt, is de stelpost ook toereikend.

SAMENVATTING FINANCIËLE EFFECTEN
Bedragen x € 1.000
Programma 2023 2024 2025 2026
1 | Economie, onderwijs en cultuur -100
2 | Werk, jeugd en zorg -324
3 | Ruimte en leefomgeving -287
4 | Openbare ruimte
5 | Bestuur en organisatie -1.360 -112 -70
6 | Financiering en dekkingsmiddelen 985
Kleine verschillen 26
Totaal -1.060 -112 -70