Bijlagen

Circulaires gemeentefonds

Financieel effect van de Meicirculaire 2023

Terug naar navigatie - Financieel effect van de Meicirculaire 2023
EFFECTEN MEICIRCULAIRE
(bedragen x € 1.000)
2023
Uitkeringsfactor
Plafond BTW-compensatiefonds -6
Accresontwikkeling 552
Overige ontwikkelingen uitkeringsfactor 54
Ontwikkeling uitkeringsbasis
Ontwikkeling uitkeringsbasis -780
Hoeveelheidsverschillen 1.166
WOZ-waardering en aanpassing rekentarieven -293
Middelen sociaal domein
Loon- en prijsbijstelling 2023 participatie 13
Loon- en prijsbijstelling voogdij 18+ 112
Compensatieregeling voogdij 18+ -66
Werkdrukverlaging jeugdbescherming -22
Subtotaal centraal 730
Taakmutaties
Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslag 7
GDI voorzieningen 2022 -16
Handhaving energielabel C kantoren 2
Verdeling structurele middelen wet goed Verhuurderschap -19
Flankerend beleid energiearmoede 94
Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden 75
Wet Goed Verhuurderschap 52
Voorschoolse educatie 3
IU/DU/SU
Brede impuls combinatiefunctie/buurtsportcoaches -75
Suppletie-uitkering bommenregeling 234
Voorschoolse voorziening peuters -5
Jeugdhulp kinderen in een AZC -32
Wet kwaliteitsborging bouw -14
Leerlingenvervoer Oekraïne 54
Taal voor ontheemden uit Oekraïne 38
Maatschappelijke begeleiding 2
Einde lening Inburgeringsplicht (ELIP) 4
3D's in het sociaal domein
Participatie 289
Subtotaal decentraal 693
Totaal effecten meicirculaire 1.423

Toelichting op de Meicirculaire 2023

Terug naar navigatie - Toelichting op de Meicirculaire 2023

Uitkeringsfactor

BTW-Compensatie Fonds (BCF) 
Het BCF-plafond bedraagt € 3,7 miljard voor gemeenten in 2023. Als de gezamenlijke declaraties onder het plafond blijven wordt het verschil in het gemeentefonds gestort. Bij overschrijding van het plafond volgt een uitname. Het plafond muteert jaarlijks met het accrespercentage, maar door bevriezing van het accres in 2022  tot en met 2025 is het plafond in die jaren ook gefixeerd. In de septembercirculaire 2022 is een voorschot voor het jaar 2022 van € 320,9 miljoen verstrekt. Gemeenten hebben iets meer gedeclareerd bij het BCF, waardoor de ruimte onder het plafond € 318 miljoen bedraagt. Hierdoor bedraagt de afrekening voor het jaar 2022 van € 2,929 miljoen. In deze circulaire vindt de afrekening plaats in 2023 als incidentele onttrekking.

Accressen
Sinds de meicirculaire 2022 is het accres gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel ter compensatie is van loon- en prijsstijging en het volumedeel ter compensatie van bevolkingstoename en reëel accres. In de meicirculaire 2023 zijn de LPO-accressen voor de jaren 2023 tot en met 2027 bijgewerkt en is sprake van een opwaartse bijstelling voor alle jaren.

Ontwikkeling uitkeringsbasis
Voor uitkeringsjaar 2023 wordt de waarde op peildatum 1 januari 2022 gehanteerd. Voor uitkeringsjaar 2024 wordt de waarde op peildatum 1 januari 2023 gehanteerd. Het verschil tussen die twee is de waardeontwikkeling gedurende 2022. Die ontwikkeling is als gemiddelde in het land volgens de meicirculaire 2023 +3% voor woningen en +2% voor niet-woningen. Voor uitkeringsjaar 2024 heeft het ministerie van BZK de rekentarieven aangepast aan deze landelijk gemiddelde waarde mutatie. Voor woningen en niet-woningen is het negatieve rekentarief lager, omdat de waardeontwikkeling lager is dan de inflatie in 2022, door het CPB vastgesteld op 7%. Ook is in het saldo het negatieve effect van de correctie van de WOZ-waarden uit de decembercirculaire 2022 opgenomen.

Middelen sociaal domein
Belangrijk om te benoemen is tevens dat het deel participatie en Voogdij 18+ is overgeheveld vanuit de integratie-uitkering naar de algemene uitkering. De mutaties voor 2023 betreft de loon- en prijscompensaties in het sociaal domein. 

Gezien de acute situatie - met de hoge werkdruk en wachtlijsten - in de jeugdbescherming is er in overleg met de VNG besloten om voor het jaar 2023, eenmalig, € 10 miljoen aan het gemeentefonds te onttrekken ten behoeve van de daling van de werkdruk. De middelen worden overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en daar toegevoegd aan het budget voor de subsidieregeling verlagen werkdruk gecertificeerde instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering.

Taakmutaties

Flankerend beleid energiearmoede
Het kabinet stelt in totaal incidenteel € 200 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2024 beschikbaar om een stapeling van sociale en maatschappelijke problemen als gevolg van de hoge inflatie te voorkomen.3 Van dit bedrag wordt in 2023 in totaal € 50 miljoen via het gemeentefonds aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de verwachte extra inzet die nodig zal zijn op het gebied van vroegsignalering en om gemeenten tegemoet te komen in het verwachte extra beroep op bijzondere bijstand.

Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden
Voor de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden heeft het kabinet in 2023 in totaal € 118 miljoen beschikbaar gesteld. Van deze middelen wordt € 40 miljoen via het gemeentefonds aan gemeenten beschikbaar gesteld als investering in betere dienstverlening door gemeenten op het gebied van armoede en schulden. Gemeenten kunnen deze middelen inzetten om aan de slag te gaan met de prioriteiten van de Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, zoals het verdubbelen van het gebruik van de schuldhulpverlening en het tegengaan van kinderarmoede.

Wet Goed Verhuurderschap
Na aanleiding van de decembercirculaire ontvangen wij extra middelen voor de uitvoering van de taakmutatie Wet Goed Verhuurderschap. Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt gerichter aan te pakken. Deze afspraken worden uitgevoerd in de vorm van het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap, dat naar verwachting in juli 2023 in werking zal treden. Voor de structurele kosten wordt een bedrag van € 12,4 miljoen met ingang van 2023 toegevoegd. 

De overige taakmutaties betreffen kleine verschillen.

Integratie-uitkeringen / Decentralisatie-uitkeringen / Specifieke uitkeringen (IU/DU/SU)
In de meicirculaire zijn diverse mutaties inzake de decentralisatie-uitkeringen opgenomen. De mutaties die groot van omvang zijn lichten wij hieronder toe.

Brede Regeling Combinatiefuncties
De uitkering zal niet meer plaatsvinden via het gemeentefonds, maar via een specifieke uitkering. Vanwege deze wijziging is in de meicirculaire 2023 de maatstaaf Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches met ingang van uitkeringsjaar 2023 en verder vervallen.

Suppletie-uitkering bommenregeling
Gemeenten kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage in de gemaakte kosten voor het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog.  Het totaalbedrag van de bommenregeling 2023 bedraagt circa € 26,09 miljoen. Gemeente Coevorden ontvangt op basis van de ingediende aanvraag een bedrag van € 234.000.

Leerlingenvervoer Oekraïne
Eind januari 2023 zijn er meer dan 88.000 vluchtelingen uit Oekraïne naar Nederland gekomen, onder wie circa 18.000 kinderen en jongeren. Scholen en gemeenten spannen zich in om deze leerlingen onderwijs
te bieden. Hier hoort in sommige gevallen ook het vervoer naar de school bij. Gemeenten hebben de regie en verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer aan leerlingen uit Oekraïne. De bedragen die worden toegekend aan een gemeente zijn gebaseerd op het aantal geregistreerde kinderen uit Oekraïne.

Taal voor ontheemden uit Oekraïne
Ontheemden uit Oekraïne hebben nu beperkte mogelijkheden om de Nederlandse taal op vrijwillige basis te leren. Om een hogere arbeidsparticipatie te stimuleren, het mogelijk te maken voor Oekraïners om werk te doen dat past bij hun vaardigheden en opleiding en om deel te kunnen nemen aan de Nederlandse maatschappij, is het leren van de Nederlandse taal essentieel. Deze middelen (€ 15 miljoen) hebben tot doel het gemeentelijke aanbod van taalonderwijs aan volwassen ontheemden uit Oekraïne te stimuleren.

Recapitulatie

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
RECAPITULATIE
Bedragen x € 1.000
Primitieve Reeds geaccordeerde Halfjaar- Begroting
begroting begrotings- rapportage na wijzigingen
wijzigingen
Lasten (exclusief toevoegingen reserves)
PR 1. Economie, onderwijs en cultuur 12.683 1.045 3.262 16.990
PR 2. Werk, jeugd en zorg 12.519 10.559 820 23.898
PR 3. Ruimte en leefomgeving 51.554 1.398 6.991 59.943
PR 4. Openbare ruimte 740 740
PR 5. Bestuur en organisatie 34.666 216 2.199 37.081
PR 6. Financiering en dekkingsmiddelen 860 2.014 -95 2.780
Totaal lasten 113.022 15.232 13.178 141.431
Baten (exclusief onttrekkingen reserves)
PR 1. Economie, onderwijs en cultuur 4.965 4.965
PR 2. Werk, jeugd en zorg 10.785 10.785
PR 3. Ruimte en leefomgeving 12.893 3.672 16.565
PR 4. Openbare ruimte 4 4
PR 5. Bestuur en organisatie 543 543
PR 6. Financiering en dekkingsmiddelen 88.893 1.678 90.571
Totaal baten 118.083 5.350 123.433
Saldo (exclusief reservemutaties)
PR 1. Economie, onderwijs en cultuur -7.718 -1.045 -3.262 -12.025
PR 2. Werk, jeugd en zorg -1.734 -10.559 -820 -13.113
PR 3. Ruimte en leefomgeving -38.661 -1.398 -3.319 -43.377
PR 4. Openbare ruimte -736 -736
PR 5. Bestuur en organisatie -34.123 -216 -2.199 -36.538
PR 6. Financiering en dekkingsmiddelen 88.033 -2.014 1.773 87.791
Saldo exclusief reservemutaties 5.061 -15.232 -7.828 -17.998
Toevoegingen reserves 2.377 2.377
Onttrekkingen reserves 1.585 10.963 6.768 19.316
Saldo reservemutaties -792 10.963 6.768 16.939
Saldo inclusief reservemutaties 4.269 -4.269 -1.060 -1.060

Verloop algemene reserve

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht
VERLOOP ALGEMENE RESERVE
(bedragen x € 1.000) Prognose Begroting
2023 2024 2025 2026
Stand algemene reserve begin boekjaar 36.976 29.963 31.963 33.963
Toevoegingen aan de reserve
Conform Programmabegroting 2023:
- Structurele versterking vermogenspositie 2.000 2.000 2.000 2.000
Bruto resultaat jaarrekening 2022 9.176
Totaal toevoegingen 11.176 2.000 2.000 2.000
Onttrekkingen aan de reserve
Conform Programmabegroting 2022
- Instandhouding Bentheimerpoort -408
- Project "van Gogh in Drenthe" -50
Individueel raadsvoorstel gem. bijdrage gemeentepolis -98
Individueel raadsvoorstel budget aankopen Holwert Midden -9.560
Individueel raadsvoorstel haalbaarheidsonderzoek MFC Schoonoord -555
Individueel raadsvoorstel Noodfonds energiekosten -750
Niet gerealiseerde projecten 2022 -1.371
Resultaatbestemming 2022: Coronamiddelen -394
Resultaatbestemming 2022: Decembercirculaire -1.271
Resultaatbestemming 2022: Overlopende budgetten -2.872
Resultaatbestemming 2022: Opvang vluchtelingen Oekraïne -860
Totaal onttrekkingen -18.189
Stand algemene reserve eind boekjaar 29.963 31.963 33.963 35.963

Investeringskredieten

Nieuwe investeringskredieten 2023

Terug naar navigatie - Nieuwe investeringskredieten 2023
OVERZICHT INVESTERINGEN 2023
Bedragen x € 1.000
Jaartal afronding Krediet Realisatie
Onderwijshuisvesting
De Nieuwe Veste, nieuwbouw 2025 5.000 200
IHP, scholen Schoonoord, nieuwbouw 2023 2.562 0
IHP, kindvoorzieningen Schoonoord 2023 520 0
Totaal onderwijshuisvesting 8.082 200
Riolering
Riolering; vervanging pompen en gemalen 2023 300 22
Vervanging en optimalisatie riolering 2023 2023 270 0
Riolering; Boring Krimweg Coevorden 2023 80 0
Riolering; Wilgenstraat Dalen 2023 1.650 130
Riolering; Oude Coevordenweg Dalen* 2023 600 583
Totaal riolering 2.900 735
Facilitair
Huisvesting A. Kramersingel 4, vervanging inventaris 2023 340 0
Totaal facilitair 340 0
Openbare ruimte
Fietspad Schapendijk 2023 565 25
Fietspaden van asfalt naar beton 2023 200 354
Totaal openbare ruimte 765 379
Tractie
VW Transporter Pick Up met huif VJ-116-G* 2023 40 0
VW Transporter Gesloten VH-829-Z* 2023 35 0
VW Crafter Gesloten VH-828-Z* 2023 38 0
Fendt 210 Vario* 2023 120 0
Fendt 210 Vario* 2023 120 0
Toro GM4010S* 2023 95 0
Toro GM4010S* 2023 95 0
Toro GM5910* 2023 120 0
Vervanging Hyundai 54-bz-vn 2023 80 0
Totaal tractie 743 0
Totaal investeringen 2023 12.830 1.314
* Doorgeschoven investeringen vanuit 2022

Onderwijshuisvesting
De onderzoeksfase voor Schoonoord wordt eind 2023 grotendeels afgerond. De bestedingen zullen daarna volgen. Voor De Nieuwe Veste zullen de bestedingen oplopen omdat we verder in het proces tot nieuwbouw komen.

Riolering
Het rioleringsproject Wilgenstraat in Dalen is opgestart en in uitvoering. Het project Oude Coevordenweg Dalen is afgerond. De overige projecten zijn in voorbereiding of worden nog opgestart in 2023.

Facilitair
De doorlooptijd van deze investering is langer door het combineren van beide kantoorlocaties. Zie ook de toelichting bij Financiën onder programma 5.

Openbare ruimte
Voor fietspad Schapendijk is de onderzoeksopdracht verstrekt en in uitvoering. Het investeringskrediet voor fietspaden van asfalt naar beton vertoont op dit moment een overschrijding. Deze overschrijding wordt opgevangen door nog te ontvangen subsidies en dekking vanuit overige projectgelden.

Tractie
Voor alle aangegeven kredieten zijn de aanbestedingen gelopen en de opdrachten definitief gegund. Wij verwachten dat in de tweede helft van dit jaar alle tractiemiddelen worden geleverd, maar er is sprake van (langere) levertijden.  Een uitzondering vormen de drie Toro's. Of wij tot vervanging over gaan nemen wij me in de besluitvorming rondom de aanbesteding van het groenonderhoud.

Lopende investeringen

Terug naar navigatie - Lopende investeringen
LOPENDE INVESTERINGEN
Bedragen x € 1.000
Realisatie Realisatie
Jaartal afronding Krediet tm 2022 2023 Restant
Riolering
Riolering; optimalisering Oosterhesselen 2023 632 65 266 301
Riolering; Pompen en gemalen 2021 2023 300 138 - 162
Riolering; Pompen en gemalen 2022 2023 300 234 - 66
Riolering; Reconstructie Dalerpeel 2023 1.250 1.245 61 -56
Riolering; Vervanging en optimalisatie riolering 2022 2023 95 - - 95
Riolering; Nieuwe Krim 2023 30 19 - 11
Riolering; Molenbelt Coevorden 2023 200 130 2 68
Riolering; Reparaties Coevorden 2022 2023 300 140 77 83
Totaal riolering 3.107 1.971 406 730
Huisvesting
Renovatie brandweerkazerne Zwinderen 2023 265 334 - -69
CBS Paul Kruger, brandtrap 2023 158 - 90 68
Totaal huisvesting 423 334 - -1
Facilitair
Bedoeking Raad- en Theaterzaal 2023 35 - - 35
Vervanging inrichting Kasteel 1 2025 1.000 - - 1.000
Totaal facilitair 1.035 - - 1.035
Infrastructurele projecten
Project N34/Klooster 2023 700 561 - 139
Project N34/Zuidelijke ontsluitingsweg 2024 2.725 1.569 740 416
Fietspaden van asfalt naar beton 2023 70 5 65 -
Fietspad Geeserstroom 2023 380 431 - -51
Project Mepperstraat, Meppen 2023 450 496 - -46
Project Achterste Erm 2023 100 - - 100
Totaal infrastructurele projecten 4.425 3.062 805 558
Onderwijshuisvesting
IHP 2020 Burg. Wessels Boer School, Dalen 2023 1.380 767 613 -
IHP scholen Schoonoord, voorbereid. nieuwbouw 2023 160 - - 160
1.540 767 613 160
Bruggen
Vervanging brug Brugstraat 2023 356 53 - 303
Vervanging brug Klenckeweg 2023 178 206 - -28
Vervanging brug Verlengde Hoogeveense vaart 2023 111 170 - -59
Vervanging brug Ruimsloot 2023 102 - - 102
Totaal bruggen 747 429 - 318
Openbare verlichting
Vervanging lichtmasten en armaturen 2023 358 - - 358
Totaal openbare verlichting 358 - - 358
Overige investeringen
Wandelknooppuntensysteem 2023 300 177 - 123
Kwaliteitsimpuls sport, onderbouw 2023 1.055 781 94 180
Kwaliteitsimpuls sport, toplaag 2023 780 841 - -61
Kwaliteitsimpuls sport, ledveldverl. 2023 598 682 6 -90
Kwaliteitsimpuls sport, toegankelijkheid 2023 474 373 11 90
Kwaliteitsimpuls sport, fase 2 2023 1.173 1.065 15 93
Geldlening Glasvezel Zuidenveld 2023 2.900 3.163 - -263
Totaal overige investeringen 7.280 7.082 126 72
Tractie
VW Crafter Pickup - 7-VXF-48 2023 75 - - 75
VW Crafter Pickup - 2-VXN-95 2023 95 - - 95
VW Pickup - 6-VZF-67 2023 80 - - 80
VW Crafter Gesloten 6-VVV-60 2023 55 - - 55
VW Gesloten Transporter 4-VTR-87 2023 40 - - 40
VW Transporter Pickup VJ-280-K 2023 50 - - 50
VW Transporter Pickup met hydr. Kraan VJ-279-K 2023 50 - - 50
VW Transporter Pickup met hydr. Kraan VJ-117-G 2023 50 - - 50
VW Transporter Pick Up met huif VJ-115-G 2023 40 - - 40
Totaal tractie 535 - - 535
RSP
RSP: stationsomgeving 2022 2.875 4.312 11 -1.448
Totaal RSP 2.875 4.312 11 -1.448
Totaal 22.325 17.957 1.961 2.317

Overlopende budgetten

Overlopende budgetten uit 2022

Terug naar navigatie - Overlopende budgetten uit 2022

In de onderstaande tabel treft u de budgetten aan die vanuit de jaarrekening 2022 zijn meegenomen als overlopend budget naar 2023. Per onderwerp is de besteding in 2023 tot nu toe weergegeven en de prognose voor de uitgaven in heel 2023.

OVERLOPENDE BUDGETTEN 2022
Bedragen x € 1.000
Programma en product Onderwerp Overlopend 2023 Prognose besteding 2023
1. Bouwen voor de samenleving
Ruimtelijke ontwikkeling Omgevingswet 806 100
Bovengrondse indrastructuur Actualisatie wegenlegger 50 50
2. Duurzaamheid
Milieu Duurzaamheid 394 350
3. Samen
Algemene voorzieningen Subsidie intergenerationele armoede 138 65
Algemene voorzieningen Programma Kansrijk opgroeien 70
Kunst en cultuur Culturele gemeente 23
4. Eigenheid van dorpen en wijken
5. Fundering voor de toekomst
Bedrijfsvoering VTH Backoffice 90 90
Totaal 1.571 655

De voortgang op deze overlopende budgetten is als volgt:

 

Ruimtelijke ontwikkeling, Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is in de loop van de tijd meermalen uitgesteld. Daarom is er een fors bedrag overgeheveld. De besteding zal gespreid over meerdere jaren plaatsvinden. In maart 2023 is de invoeringsdatum van 1 januari 2024 definitief geworden. We kunnen daarom pas sindsdien echt anticiperen op de komst van de nieuwe wet. In de komende jaren zijn er nog diverse stappen te zetten om ‘Omgevingswetproof’ te worden en de dienstverlening op gebied van RO en VTH goed te kunnen laten verlopen. Het gaat hier om zaken als beleidsactualisatie, opbouw van kennis en vaardigheden om met nieuwe wetgeving, werkprocessen en systemen te kunnen werken en om communicatie en dienstverlening naar inwoners, initiatiefnemers en professionals. Het vaststellen van een gemeentebreed Omgevingsplan is hierbij misschien wel de grootste uitdaging. Hier zijn dan ook de nodige middelen voor gereserveerd. Inhuur van externe expertise in voorbereiding op het werken onder de Omgevingswet doet een beroep op het budget. 

 

Bovengrondse infrastructuur, actualisatie wegenlegger
In het eerste halfjaar 2023 is opdracht gegeven voor het actualiseren van de wegenlegger. Het digitaal toegankelijk maken voor derden is nog niet meegenomen. De hiervoor is onzekerheden rondom de applicatie Obsurv in verband met aanbestedingsverplichting en het te hanteren tijdspad. Ook moet er eerst zowel door de beleidsmedewerkers als door de I-adviseurs onderzocht worden wat hiervoor de beste toepassing is.

Milieu, duurzaamheid
Hier wordt de ingezette capaciteit van voldaan en een aantal uitvoeringsplannen worden hiermee bekostigd. De verwachting is dat een groot deel van dit budget wordt aangewend. De bekostiging van capaciteit vindt (deels) plaats door gelden van rijksoverheid, met de toename van de capaciteit zal ook gekeken worden naar de inzet van dit budget. Bij de eventuele budgetverzoeken voor 2024 ev zal hiermee rekening worden gehouden.

 

Algemene voorzieningen, subsidie intergenerationele armoede
Deze subsidieregeling loopt in elk geval tot eind 2024, en wordt net als het programma Kansrijk opgroeien mogelijk met 2 jaar verlengd. De verwachting is dat het budget volgend jaar volledig besteedt wordt. In 2023 zijn het Taalpunt en Petje af bekostigd uit deze subsidieregeling.

 

Algemene voorzieningen, programma Kansrijk opgroeien
We zien dat we binnen het programma Kansrijk opgroeien door de jaren heen meer uitgeven. De aanlooptijd bij dit lerende programma is soms wat langer. Het reguliere budget wordt dit lopende jaar vrijwel volledig besteed, ondanks het feit dat het programmateam niet het hele jaar op volle capaciteit heeft kunnen draaien. Het doorbreken en voorkomen van de problematiek van intergenerationele armoede vraagt een verlenging van het programma. Het is verstandig om het overlopende budget te benutten voor de verlenging en verbreding van het programma Kansrijk opgroeien.

 

Kunst en cultuur, Culturele gemeente
Het project culturele gemeente is inmiddels afgerond. Het overlopende budget wordt niet besteed en wordt als als incidenteel voordeel meegenomen in deze Halfjaarrapportage. Zie daarvoor de kleine verschillen.

 

Bedrijfsvoering: VTH Backoffice
Het gehele project van datamigratie en het ontsluiten van data vanuit het VTH pakket heeft vertraging opgelopen. Voor een groot deel is dit te wijten aan de gekozen samenwerkingsvorm tussen Coevorden, Borger Odoorn en de RUD rondom het gebruik van een VTH systeem. De ervaringen die wij hier mee opdoen en de belemmeringen waar we tegenaan lopen is aanleiding geweest om onderzoek te doen naar de afspraken die gemaakt zijn rondom deze  samenwerking, wat de voor- en nadelen hiervan zijn voor Coevorden en welke besluit er voor de toekomst genomen moet worden over verder te komen. Dit alles mede in het licht van de voorbereiding op de nieuwe aanbesteding. Dit onderzoek is eind juni afgerond. De resultaten worden nu bestudeerd en uitgewerkt in een advies aan het CMT /College. 

Ambities en ontwikkelingen overlopend 2019-2022

Terug naar navigatie - Ambities en ontwikkelingen overlopend 2019-2022

In de onderstaande tabel treft u de budgetten aan van bestaande ambities en ontwikkelingen, die vanuit de jaarrekening 2021 zijn meegenomen als overlopend budget naar 2022. Per onderwerp is de besteding in 2022 tot nu toe weergegeven en de prognose voor de uitgaven in heel 2022.

AMBITIES EN ONWIKKELINGEN 2019-2022: overlopende budgetten naar 2023
Bedragen x € 1.000
Programma en product Onderwerp Overlopend 2023 Prognose besteding 2023
1. Bouwen voor de samenleving
Recreatie en toerisme Ontwikkeling 2022.01 Vitale vakantieparken 310 250
Economische structuurversterking Ontwikkeling 2022.02 Onderzoek locatie nieuw bedrijventerrein 43 43
Ruimtelijke ontwikkeling Ambitie 2019.10 Omgevingswet, omgevingsvisie en -plan 111 111
Wonen en leefomgeving Ontwikkeling 2022.04 Volkshuisverstingsfonds 1.325 1.325
Wonen en leefomgeving Ontwikkeling 2022.04 Volkshuisverstingsfonds -925 -925
Wonen en leefomgeving Ontwikkeling 2022.05 Woonvisie, uitvoeringsbudget 68 50
2. Duurzaamheid
Duurzaamheid Ontwikkling 2022.06 Duurzaamheid, uitvoeringsbudget 46 46
Groen en landschap Ontwikkeling 2020.13 Begroeiing bosplantsoenen 161 161
Milieu Ontwikkeling 2020.14 Aanjaagbudget duurzaamheid 45 45
3. Samen
4. Eigenheid van dorpen en wijken
5. Fundering voor de toekomst
Bedrijfsvoering Ontwikkeling 2022.09 Toekomstbestendige organisatie 97 97
Bedrijfsvoering Ontwikkeling 2022.10 Arbo aanpassingen 20 20
Totaal 1.301 1.223

 

De voortgang op deze overlopende budgetten is als volgt:

Recreatie en toerisme, Vitale vakantieparken
Het overgrote deel van dit bedrag wordt in 2023 besteedt. Voornamelijk aan de inzet van extra medewerkers binnen het programma.

 

Economische structuurversterking, Onderzoek ontwikkeling locatie nieuwe bedrijventerreinen
De Provincie Drenthe is bezig met het opstellen van een behoefteraming voor de bedrijventerreinen voor de regio Zuid-Oost Drenthe. De verwachting is dat deze behoefteraming in oktober 2023 bestuurlijk wordt vastgesteld. In opvolging hierop zal er regionaal onderzoek worden gedaan naar een mogelijke locatie van een nieuw bedrijventerrein aan de A37. Dit onderzoek wordt gezamenlijk opgepakt met de gemeenten Hoogeveen en Emmen. Voor dit onderzoek zullen de benodigde middelen (deels) worden ingezet.


Ruimtelijke ontwikkeling: Omgevingsvisie en -plan
De invoering van de Omgevingswet is in de loop van de tijd meermalen uitgesteld. Daarom is er een fors bedrag overgeheveld. De besteding zal gespreid over meerdere jaren plaatsvinden. In maart 2023 is de invoeringsdatum van 1 januari 2024 definitief geworden. We kunnen daarom pas sindsdien echt anticiperen op de komst van de nieuwe wet. In de komende jaren zijn er nog diverse stappen te zetten om ‘Omgevingswetproof’ te worden en de dienstverlening op gebied van RO en VTH goed te kunnen laten verlopen. Het gaat hier om zaken als beleidsactualisatie, opbouw van kennis en vaardigheden om met nieuwe wetgeving, werkprocessen en systemen te kunnen werken en om communicatie en dienstverlening naar inwoners, initiatiefnemers en professionals. Het vaststellen van een gemeentebreed Omgevingsplan is hierbij misschien wel de grootste uitdaging. Hier zijn dan ook de nodige middelen voor gereserveerd. Inhuur van externe expertise in voorbereiding op het werken onder de Omgevingswet doet een beroep op het budget. In de tweede helft van 2023 zal daarnaast de afronding van de Omgevingsvisie nog een beperkte budgetvraag opleveren. 

Wonen- en leefomgeving, Volkshuisvestingsfonds
De subsidieregeling Volkshuisvestingfonds woningeigenaren ‘Coevorden - Naoorlogse wijken De Loo, Poppenhare en Lootuinen en de kern Schoonoord’ is begin juli vastgesteld door het college. De regeling is opengesteld op 4 juli 2023 en sluit op 1 juli 2031. De uitvoering van de regeling wordt verzorgd door Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). De gemeente Emmen is penvoerder van de middelen. In het najaar 2023 zal de verdere financiële afwikkeling plaatsvinden en zal worden bekeken wanneer en hoe de middelen vanuit Coevorden worden ingezet. Naar verwachting zal dit budget van € 400.000,-- dan in het najaar van 2023 worden overgeheveld naar de gemeente Emmen die dan de financiën als penvoerder verder zal afwikkelen. 

 

Wonen- en leefomgeving, Woonvisie, uitvoeringsbudget
Wij zijn druk doende met de uitwerking van de woonvisie, mogelijke externe kosten die dit met zich mee brengt dekken wij uit het restant van vorig jaar. Wij verwachten dat dit toereikend is.

 

Duurzaamheid, uitvoeringsbudget
De overlopende middelen worden in 2023 besteed aan uitvoering van de gestelde doelen in het kader van duurzaamheid.

 

Groen en landschap, Begroeiing bosplantsoenen
Het snoeien en dunnen van beplanting en het aanplanten van inheemse struiken en bomen in singels en houtwallen heeft plaatsgevonden. De werkzaamheden hebben in het eerste halfjaar 2023 plaatsgevonden. 

 

Duurzaamheid, aanjaagbudget
Deze middelen worden naar verwachting volledig besteed. Hiervoor is wel van belang dat de (burger)initiatieven gaan starten.

Bedrijfsvoering, Toekomstbestendige Organisatie
In 2022 hebben wij met deze ambitie ingezet op een toekomstbestendige organisatie. Ook in 2023 wil Gemeente Coevorden in blijven spelen op de snel veranderende samenleving. De resterende middelen vanuit 2022 hebben wij in 2023 ingezet ter dekking van de kosten voor inhuur van personeel.

 

Bedrijfsvoering, Arbo aanpassingen
De arbo-commissie is ook in 2023 in beweging. In 2022 hebben wij diverse werkzaamheden uitgevoerd aan het voormalig baarhuisje. In 2023 heeft de afronding en de inrichting hiervan plaatsgevonden. 

Compensatiepakket Corona

Terug naar navigatie - Compensatiepakket Corona
Coronacompensatie: overlopende budgetten naar 2023
Bedragen x € 1.000
Restant 2022 Prognose besteding Verschil
Maatschappelijke partners en inwoners 182 182
Gemeentelijke organisatie 212 212
Totaal 394 394

Maatschappelijke partners en inwoners
De compensatiemiddelen zijn (tot nu toe) ingezet voor de Frisse Start-regeling (€ 50.000), de Subsidieregeling Stimulering Cultuurmakers 2022 (€ 15.000) en diverse Compensatieregelingen voor Ondernemers Corona. 

Gemeentelijke organisatie
Vanuit voorgaande jaren is een bedrag van € 212.000 meegenomen naar 2023. € 12.000 wordt hiervan ingezet voor extra kosten in verband met verkiezingen. De overige € 200.000 wordt ingezet voor de pilot secundaire arbeidsvoorwaarden. Momenteel hebben wij te maken met een krappe arbeidsmarkt, energiearmoede en willen wij graag onze medewerkers duurzaam inzetbaar houden. Met het uitbreiden van de secundaire arbeidsvoorwaarden denken wij een aantrekkelijkere werkgever te zijn.

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

Activiteiten op mondiale doelstellingen (global goals)

Terug naar navigatie - Activiteiten op mondiale doelstellingen (global goals)

Activiteit Halfjaarrapportage 2023 Belangrijkste doelstelling Daarnaast doelstelling
Programma 1. Bouwen voor de samenleving
Wonen
Aanjagen en faciliteren gebiedsontwikkelingen 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Flexwonen: vaststellen beleidskader, uitvoeren locatiescan en start met pilots 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Woonzorgvisie 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 10, 17
Ontwikkelen instrumentarium doelgroepenbeleid 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Ruimte voor Ruimte 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 13, 14, 15, 17
Actualisatie beleid monumenten en cultuurhistorische panden 11 Duurzame steden en gemeenschappen 9
Volkshuisvestingfonds 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Vaststellen uitvoeringsagenda woonzorgvisie voor Coevorden 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 10, 17
Herziening herstructureringsfonds 11 Duurzame steden en gemeenschappen
Vitaliteitsscan naoorlogse wijken en buurten 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Toevoegen van standplaatsen binnen of grenzend aan de huidige locaties en opstarten ontwikkelen nieuwe locatie 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Zoeken locatie en start planvorming woningbouw Sleen 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Faciliteren woningbouw Holwert-Zuid, Coevorden 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Uitwerken plannen voor Molenakkers II, Dalen 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Faciliteren woningbouwontwikkeling voorm. Aardappelmeelfabriek, Gramsbergerstraat in Coevorden 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Kennisdeling en begeleiding particuliere wooninitiatieven 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Beleid actualiseren voor particuliere wooninitiatieven 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Verhoogde taakstelling huisvesting statushouders 3 Goede gezondheid en welzijn 1, 2, 10, 11, 16, 17
Vergunningen, toezicht en handhaving
Aanpassing werkproces in het kader van de nieuwe Omgevingswet 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 3, 9, 11, 14, 15
VTH in control 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 11
Informatiegedreven (bij)sturing 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 11
Vitale vakantieparken
Uitbreiding handhaving vakantieparken 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 8, 10, 16
Bestrijding ondermijning 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 10, 16
Toeristische ondernemers activeren 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 8, 10, 16
Transformeren parken De Tip en Ermerstrand 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 8, 10, 16
Alternatieve woonmogelijkheden 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 10, 16
Werken
Onderzoek locaties grote ruimtevragers 9 Industrie, innovatie en infrastructuur 8, 11, 17
Herijking structuur samenwerking Europark 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken 8, 9, 11
Aanjagen en faciliteren locatie Ondernemershuis 8 Eerlijk werk en economische groei 9, 17
Internationaal MBO 4 Kwaliteitsonderwijs 3, 8, 9, 10, 17
Bedrijventerreinen Holwert-Midden 8 Eerlijk werk en economische groei 4, 9, 11, 16, 17
Versterking grensoverschrijdende samenwerking 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken 3, 8, 11
Toekomstbestendige agrarische sector 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 7, 8, 9, 12, 13, 16, 17
Toekomstbestendige recreatiesector 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 7, 8, 9, 12, 13, 16, 17
Programma Binnenstad
Herinrichting Markt, Haven en Citadelpunt 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 6, 13, 14, 15, 17
Infrastructuur
Visie mobiliteit 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Doorfietsroute Coevorden-Emmen-Borger 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 17
Fysieke leefomgeving/omgevingswet
Vaststellen omgevingsvisie 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 14, 15, 16, 17
Digitalisering omgevingsplein en verbetering bereikbaarheid 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 14, 15, 16, 17
Aanstellen van omgevingscoaches 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 14, 15, 16, 17
Omgevingsvergunningen binnen acht weken 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 14, 15, 16, 17
Principeverzoeken binnen zes weken 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 14, 15, 16, 17
Actualiseren legesverordening 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 14, 15, 16, 17
Programma 2. Duurzaamheid
Duurzaamheid
Bewustwordingsstrategie 13 Klimaatactie 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17
Voorlichting op primair en voorgezet onderwijs 13 Klimaatactie 4, 17
Platform Duurzaam Coevorden 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken 13
Regionale doelen van hernieuwbare energie realiseren 13 Klimaatactie 7, 9, 11, 12, 17
Regionale Adaptatie Strategie 13 Klimaatactie 7, 9, 11, 12, 17
Invulling geven aan de Duurzaamheidsvisie, het coalitieakkoord en Global Goals 13 Klimaatactie 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17
Groene leefomgeving 13 Klimaatactie 3, 11, 14, 15
Werkgroep ondernemers samenbrengen/faciliteren 13 Klimaatactie 8, 9, 12, 17
Actieplan Maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen (MVOI) opstellen 12 Verantwoorde consumptie en productie 3, 8, 9, 11, 17
Energiearmoede bestrijden 1 Geen armoede 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13, 17
Verduurzaming eigen vastgoed 7 Betaalbare en duurzame energie 12, 13, 16
Meerjarenonderplan gebouwen (D-MJOP) 7 Betaalbare en duurzame energie 12, 13, 16
Afval
Beoordeling afvalbeleid 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 17
Formuleren nieuw afvalbeleid 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 17
Heroverweging oud papier inzamelsysteem 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 17
Toekomstbestendig beheer openbare ruimte
Gewenst serviceniveau bepalen; locatietoets gemeentewerf en milieustraat 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 11, 13
Meerjarenonderhoudsplan wegen 9 Industrie, innovatie en infrastructuur 11
Programma 3. Samen
Vangnet / Normalisering
Vergroten bewustwording middelengebruik bij ouders 3 Goede gezondheid en welzijn 4, 11, 17
Behoefte onderzoek inclusie-sporten 3 Goede gezondheid en welzijn 4, 5, 11, 17
Realiseren vluchtelingenopvang 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 3, 11, 17
Visieontwikkeling Huishoudelijke hulp en Schoonmaakvoorziening 3 Goede gezondheid en welzijn 11, 16
Vaststellen lokaal uitvoeringsplan convenant Dementievriendelijk Coevorden; aanpak 'Een tegen eenzaamheid' en vormgeven Mantelzorgondersteuning 3 Goede gezondheid en welzijn 9, 10, 11, 17
Draagvlak voor Positieve gezondheid door informatie, advies & inspiratie 3 Goede gezondheid en welzijn 17
Verwerken taakstelling binnen bestaande budgetten 3 Goede gezondheid en welzijn 11, 16
Bestaanszekerheid
Minimabeleid aanpassen 1 Geen armoede 2, 3, 10
Pilot vroegsignalering 1 Geen armoede 2, 3, 10, 16, 17
Versterken en uitbreiden van het pakket schuldhulpverlening; plan van aanpak over het adviesrecht bij beschermingsbewind 1 Geen armoede 2, 3, 10, 16, 17
Project Energiearmoede 1 Geen armoede 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13, 17
Onderzoek en uitvoering intensivering duale trajecten statushouders 3 Goede gezondheid en welzijn 1, 2, 8, 10, 11, 17
Onderzoeken van passend aanbod: Re-integratie psychisch kwetsbaren, activering en gezondheidsbevordering 3 Goede gezondheid en welzijn 10, 17
Opstellen visie Beschut Werk 3 Goede gezondheid en welzijn 8, 10, 12, 17
Programma Kansrijk Opgroeien 1 Geen armoede 2, 3, 4, 8, 10, 11, 17
Verenigingsleven
Uitvoeren Sport- en Preventieakkoord, waaronder stimuleren en vergroten sportdeelname 3 Goede gezondheid en welzijn 5, 10, 11, 12, 17
Realiseren rookvrije sportparken 3 Goede gezondheid en welzijn 11, 12, 17
Veiligheid en leefbaarheid
Integraal Veiligheids Plan (IVP) vaststellen 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 17
Uitvoeringsplan Jeugd & Veiligheid 3 Goede gezondheid en welzijn 4, 5, 10, 11, 16, 17
Opstellen uitvoeringsplan ondermijning 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 3, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17
Voorbereiding implementatie ‘Geweld hoort nergens thuis’ 3 Goede gezondheid en welzijn 10, 11, 16
Kwaliteitsverbetering beleid en uitvoering, waaronder woonoverlast en Damoclesbeleid 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 3, 8, 9, 11, 12, 17
Kunst en cultuur
Vaststelling nieuwe kaders voor kunst en cultuur 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 17
Besluitvorming op onderzoeken Stedelijk Museum Coevorden, Cultuurpodium Coevorden, Synagoge Coevorden 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 17
Visie op ondersteuning amateursector 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 17
Vernieuwing binnen- en buitenschools cultuuronderwijs 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 4, 17
Doorontwikkeling inzet cultuurcoach 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 10, 17
Jeugd en onderwijs
Opstellen uitvoeringsplan Jeugd, waaronder startbijeenkomst normaliseren en demedicaliseren 3 Goede gezondheid en welzijn 1, 2, 4, 5, 8, 10, 11, 17
Opstellen preventiemenu doorgaande leerlijn groep 1-8 in lijn met Gezonde School 4 Kwaliteitsonderwijs 1, 2, 3, 10
Uitvoeren en evalueren pilot ‘digitale inclusie’ 10 Ongelijkheid verminderen 1, 2, 3, 4, 8, 17
Uitvoeren en de ketenpartijen verbinden, samenwerking versterken 3 Goede gezondheid en welzijn 1, 2, 4, 5, 8, 10, 11, 17
Ontwikkelagenda jeugd-onderwijs opstellen met aandacht voor "van leerplicht naar leerrecht" 4 Kwaliteitsonderwijs 1, 2, 3, 10
Samenwerking voorveld versterken 3 Goede gezondheid en welzijn 1, 2, 4, 5, 8, 10, 11, 17
Groene schoolpleinrevolutie 13 Klimaatactie 4, 11, 17
Onderwijsachterstandenbeleid 2023 -2026 4 Kwaliteitsonderwijs 1, 2, 3, 10
Nadere besluitvorming De Nieuwe Veste 4 Kwaliteitsonderwijs 9, 11
Uitvoering Integraal HuisvestingsPlan 4 Kwaliteitsonderwijs 9, 11, 17
Programma 4. Eigenheid dorpen en wijken
Gebiedsgericht werken
Doorontwikkelen rol en positioneren gebiedsgericht werken 11 Duurzame steden en gemeenschappen 16, 17
Gebiedsvisie met dorp Schoonoord ontwikkelen 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9, 16, 17
Resultaten haalbaarheidsonderzoek MFA Schoonoord presenteren en vervolgacties instellen 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9
Opstellen langetermijnvisie sportaccommodaties 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 9
Stimuleren van dorps- en wijkvisies 11 Duurzame steden en gemeenschappen 3, 17
Doorontwikkeling stimuleringsfonds 11 Duurzame steden en gemeenschappen 16, 17
Programma 5. Fundering voor de toekomst
Financieel gezond
Middelen beschikbaar stellen op basis van vastgesteld beleid. 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Toekomstbestendige organisatie
Uitvoeren crisisoefening en opstellen continuïteitsplan 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Voorbereiding organisatie op datagedreven werken 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Organisatiebreed bewustwording informatieveiligheid borgen 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Dienstverleningsprocessen verbeteren 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Lancering nieuwe website 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten 8, 10
Besturingsfilosofie en leiderschap sluiten op elkaar aan 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Onderscheidend vermogen duidelijk maken 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Verbreden en verdiepen werkgeversmerk 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Ontwikkelingsmogelijkheden voor personeel bieden 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten
Procesmanagement met KPI's en sturing inrichten 16 Vrede, Justitie en sterke publieke diensten