Programma 5 | Fundering voor de toekomst

We willen een flexibele en wendbare organisatie waar mensen, systemen en processen doelmatig en elkaar versterkend zijn georganiseerd. Coevorden is een financieel gezonde gemeente, dat willen we inzetten en borgen voor onze inwoners, nu en in de toekomst!

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders

Voor het programma Fundering voor de toekomst zijn de volgende documenten van belang:

  • Buitenspel
  • Coalitieakkoord "Gewoon doen!"
  • Regionale beleidsagenda Zuidoost-Drenthe
  • Kadernota integriteit Coevorden 2016
  • Beleidsindicatoren Bestuur en Organisatie

Begrotingsdoelstelling (Wat willen we bereiken?)

Terug naar navigatie - Begrotingsdoelstelling (Wat willen we bereiken?)

Doelstellingen Toekomstbestendige organisatie

Terug naar navigatie - Doelstellingen Toekomstbestendige organisatie
  • Informatie (en processen) duurzaam en veilig inrichten ten behoeve van governance en  datagedreven werken;
  • Onze (online) dienstverlening en processen zijn ingericht van vraag tot oplossing;
  • Personeel is toegerust vitaal en duurzaam inzetbaar, passend bij de vraagstukken die voorbij komen;
  • De organisatie blijft een aantrekkelijke werkgever in een uitdagende arbeidsmarkt.

Activiteiten

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren 'Waar staat je gemeente'
Indicator Eenheid Jaar Waarde
Coevorden
Formatie Fte per 1.000 inwoners 2022 7,81
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2022 8,81
Apparaatskosten Kosten per inwoner 2022 810,89
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom 2022 11,61%
+ totale kosten inhuur externen
Overhead % van totale lasten 2022 12,81%
Indicatoren o.b.v. Programmabegroting 2023, actualisatie vindt plaats bij het Jaarverslag 2023.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid programma 5

Bij de Programmabegroting 2023 heeft u ingestemd met de volgende nieuwe ontwikkelingen en ambities en de daarvoor benodigde middelen beschikbaar gesteld:

ONTWIKKELINGEN EN AMBITIES
(Bedragen x € 1.000) Beschikbaar Prognose Beschikbaar Beschikbaar Beschikbaar
2023 besteding 2024 2025 2026
Onderwerp
20. Toezichthouder Wmo/Jeugd Visible (i.sm. Borger-Odoorn) 50 50 50
21. Raadsvergaderingen / videotulen 40 18 40 40 40
22. Onderzoeksbudget Rekenkamercommissie 20 20 20 20 20
Totaal 110 88 110 60 60

De voortgang op deze ontwikkelingen en ambities is als volgt:

20. Toezichthouder Wmo/Jeugd Visible (i.sm. Borger-Odoorn)
Voor 24 uur in per week in totaal (12 uur per gemeente) onderzoekt het bedrijf Visible de rechtmatigheid van uitvoering van aanbieders, inclusief PGB-aanbieders van Jeugd en Wmo. De Toezichthouder onderzoekt zowel de rechtmatigheid als de kwaliteit van de ondersteuning/zorgaanbieder. Dit gebeurt zoveel mogelijk preventief maar ook op basis van signalen.  

21. Raadsvergaderingen / videotulen
De videotullen worden inmiddels opgeslagen in het e-depot. Het contract met E-Depot wordt in het 2e halfjaar met één jaar verlengd. In het eerste halfjaar is e-depot nog niet gevuld met nieuwe informatie. De voorbereidingen hiervoor zijn wel getroffen. De gerealiseerde kosten betreffende de kosten voor de licentie. 

22. Onderzoeksbudget Rekenkamercommissie
Op 1 januari is de Wet versterking decentrale rekenkamers in werking getreden. De rekenkamercommissie heeft een voorstel  gedaan voor de implementatie van dat wetsvoorstel. Op grond daarvan heeft de gemeenteraad bij het vaststellen van de programmabegroting het jaarbudget van de rekenkamer(commissie) voor onderzoek en de vergadervergoeding van de leden vastgesteld op € 1,30 per inwoner (€ 46.105,- peil 2022).  Deze wet schaft de mogelijkheid af om een rekenkamerfunctie in te stellen, waardoor elke gemeente een onafhankelijke (of gemeenschappelijke) rekenkamer moet instellen. In september neemt onze gemeenteraad een besluit over het voorstel van de rekenkamercommissie om een rekenkamer voor de gemeente Coevorden in te stellen. Daarin is bovengenoemd besluit over de verhoging van het budget ook meegenomen.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

De financiële afwijkingen zijn als volgt.

PROGRAMMA 5
Bedragen x € 1.000
Product Onderwerp 2023 2024 2025 2026
Bedrijfsvoering Overbrengen en openbaar maken archieven -35 -75 -55
Bedrijfsvoering Herinrichting Hof van Coevorden en AK Singel 115 115
Bedrijfsvoering Personele kosten -900
Bedrijfsvoering Team E&L cluster veiligheid personele kosten -44
Bedrijfsvoering Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) -185 -66
Burgemeester en Wethouders 25 jarig jubileum gemeente Coevorden -40
Burgemeester en Wethouders Ijsbaan markt Coevorden -25
Burgemeester en Wethouders Kosten oud wethouder -81 -85 -15
Burgerzaken Provinciale staten / waterschapverkiezingen -29
Burgerzaken Extra tweede kamer verkiezingen -137
Totaal -1.360 -112 -70

Bedrijfsvoering, Overbrengen en openbaar maken archieven, incidenteel nadeel € 35.000
Volgens de Archiefwet heeft gemeente Coevorden de plicht om archieven na 20 jaren over te brengen naar de archiefbewaarplaats en openbaar te maken. Ook kunnen we hiermee  het archiefgebruik en onze dienstverlening aan inwoners, onderzoekers en belangstellenden verbeteren. Voor hulp bij de overbrenging van de archieven van de voormalige gemeenten Dalen, Oosterhesselen en Sleen hebben we een deskundig extern bedrijf gevraagd (DoxSupport)  om daarvoor offerte uit te brengen voor uitvoering van deze specialistische en tijdrovende inventarisatiewerkzaamheden. Overbrengen van de archieven zal gefaseerd gebeuren vanaf 2023 en zal rond de zomer 2025 afgerond zijn. De extra kosten hiervoor bedragen in totaal € 165.000. Dit betreft een incidenteel nadeel.

Bedrijfsvoering, Herinrichting Hof van Coevorden en AK Singel, incidenteel nadeel € 115.000
Voor de herinrichting van Hof van Coevorden  en de AK Singel is een bedrag van € 1.200.000 als vervangingsinvestering beschikbaar gesteld. Vanwege het combineren van beide kantoorlocaties is de doorlooptijd langer. Inmiddels heeft de aanbesteding plaatsgevonden. In de tweede helft van dit jaar zullen de ontwerpen worden opgesteld en zal een aanvang worden gemaakt met de werkzaamheden, waarbij het accent in de eerste helft van 2024 zal liggen. Dit betekent dat wij de kapitaallasten vanaf 2025 zullen berekenen. Voor de jaren 2023 en 2024 betekent dit een incidenteel voordeel van € 115.000.

Bedrijfsvoering, Personele kosten, incidenteel nadeel € 900.000
Op de personele kosten is sprake van een overschrijding van ongeveer € 900.000. Op basis van de huidige gegevens en cijfers zien we een overschrijding van de personele kosten bij het team Maatschappelijke Organisatie (MO), Jeugd en het team Klantcontactcentrum, Burgerzaken & Belastingen (KBB). Voor een aantal opgaven is het lastig gebleken om geschikte menskracht in huis te halen. Dit leidt op een aantal plaatsen tot druk op de organisatie. Door de krappe arbeidsmarkt lukt het niet altijd om meteen de benodigde functies in te vullen, dit lukt dan vaak op interim basis wel. Daarnaast is er in het sociaal domein sprake van veel langdurige ziekte waarvoor we tijdelijke capaciteit inhuren om de werkzaamheden op te vangen. 

De organisatie is constant in ontwikkeling om te anticiperen op de veranderende omgeving met complexer wordende vraagstukken. Zo ook in het sociaal domein. Wij zien deze veranderingen, die ook personele aandacht vragen die in het verleden niet of minder van toepassing waren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toename van WOZ-bezwaren, het asiel- en Oekraïnedossier en de toenemende complexiteit in de casuïstiek van de jeugdzorg. In het programma Toekomst Bestendige Organisatie (TBO) Pijler Personeel is een van de prioriteiten het onderzoeken welke opgaven en taken we te doen hebben, en dit matchen met de capaciteit van de organisatie. 

Formatieve uitbreiding cluster Veiligheid; € 44.000 in 2023
Veiligheid is een belangrijk speerpunt in het Bestuursprogramma. De ambitie voor de langere termijn is opgenomen in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026, dat in het najaar aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. 

In 2022 en 2023 is gewerkt aan het op orde brengen van de basis binnen het cluster Veiligheid. Hierdoor kan aan meer onderwerpen worden gewerkt. Dit leidt tot nieuwe vraagstukken. Er komen meer complexere dossiers voorbij, die juridische aandacht en coördinatie vragen. Daarnaast worden de evenementen en vergunningverlening complexer. Ook neemt agressie en het aantal geweldsincidenten toe, ook naar boa’s. Ook zien wij een forse toename in ondermijningsactiviteiten. Deze hoeveelheid werk leidt tot een situatie waarbij het welzijn van onze medewerkers in het gedrang komt. En ontstaat er een groter risico op fouten in processen. 

De huidige juridische ondersteuning van een jurist is te kwetsbaar en moet worden verstevigd. Het gaat om een formatie-uitbreiding van één fte voor een juridisch adviseur voor de tweede helft van het jaar 2023. Voor een mogelijk structureel karakter van deze uitbreiding en eventueel ook op andere functies binnen het cluster komen wij terug bij de Programmabegroting en/of het TBO.

Bedrijfsvoering, Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), incidenteel nadeel € 185.000
Medewerkers geboren tussen 1955 en 1961 kunnen eerder stoppen met werken (maximaal 3 jaar voor de aow). Zij kunnen tot en met december 2025 gebruik maken van de (tijdelijke) versoepeling van de RVU regeling. De medewerker gaat dan direct uit dienst, bouwt geen pensioen meer op en ontvangt een éénmalige RVU-uitkering.  

Op dit moment hebben zes werknemers aanspraak gemaakt op de pilot RVU regeling. De verwachting is dat er meerdere werknemers nog een aanvraag zullen doen vóór 1 december 2023. De definitieve kosten voor de medewerkers die reeds aanspraak gemaakt hebben op de RVU regeling hebben wij opgenomen aan financieel effect. Gezien de onzekerheid voor aanvraag van de overige medewerkers hebben wij hiervoor nog geen effect opgenomen. 

Burgemeester en Wethouders, 25 jarig jubileum gemeente Coevorden, incidenteel nadeel € 40.000
In 2023 bestaat de gemeente Coevorden 25 jaar. In samenspraak met de samenleving worden diverse activiteiten georganiseerd om dit te vieren. Ter ondersteuning hiervoor hebben wij een subsidieregeling opgesteld. De kosten zullen circa € 40.000 bedragen en dit betreft een incidenteel nadeel.

Burgemeester en Wethouders, IJsbaan Markt Coevorden, incidenteel nadeel € 25.000
In het licht van ons 25 jarig bestaan is het de bedoeling om in de maand december een ijsbaan te plaatsen op de Markt. Als gemeente leveren wij hieraan een incidentele bijdrage van € 25.000.

Burgemeester en Wethouders, Kosten oud wethouder, incidenteel nadeel € 181.000
In verband met het stoppen van een wethouder is sprake van een wachtgeldregeling. Daarnaast is de begeleiding van oud-bestuursleden als plicht vastgelegd in de regeling Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdrager (APPA). Deze plicht gaat samen met een sollicitatieplicht. Gezamenlijk betreft dit voor 2023 - 2025 een kostenpost van € 181.000.

Burgerzaken, verkiezingen, incidenteel/structureel nadeel € 164.500
Door de val van het kabinet hebben wij in november nogmaals verkiezingen te organiseren. Deze begroting á € 136.500 valt hoger uit dan de kosten die we maakten voor de verkiezingen in maart. Dat heeft te maken met de keuze om centraal te gaan tellen. Dit is een leerpunt uit de voorgaande verkiezingen: ’s avonds eerder klaar omdat alleen op partijniveau wordt geteld, frisse telploegen op de dag na de verkiezingen en daarmee minder fouten. Centraal tellen brengt hogere kosten met zich mee i.v.m. huur van een ruime locatie waar geteld kan worden en de introductie van een nieuwe telmethode (Craft). Ook hebben we besloten de vergoeding voor de stembureauleden en de tellers te verhogen met 10% om het voor vrijwilligers aantrekkelijk te houden. Daarnaast gaan we werken met meer stembureauleden om de werkdruk op de stembureaus te verlagen. 

Voor de Provinciale- en waterschapsverkiezingen in 2023 was € 81.000 begroot. Kosten van voorgaande jaren laten zien dat dit geen reële begroting meer is voor het organiseren van een verkiezing. Hierdoor is, ondanks extra middelen van het rijk en overlopend budget vanuit 2022, het budget overschreden met € 28.000. Voor 2023 zijn de kosten (inclusief de overschrijding in maart) €164.500 nadelig. De structurele component van ongeveer € 50.000 betrekken wij bij de samenstelling van de Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027. 

Risico's

Terug naar navigatie - Risico's programma 5

Single Use Plastic regelgeving
In oktober 2018 heeft het Europees Parlement ingestemd met het verbod op single use plastics (SUP) in de EU. De Europese richtlijn heeft het doel de milieu-impact van plastic fors te verminderen en geldt voor alle Europese landen. In Nederland is deze richtlijn opgenomen in het “Besluit kunststofproducten voor eenmalig gebruik”.  Volgens deze regelgeving zijn vanaf 1 januari 2024 wegwerpbekers, en – verpakkingen op kantoor verboden.  Er zijn uitzonderingen op deze maatregel. Indien wegwerpbekers weer volledig/hoogwaardig te recyclen zijn, mogen ze alsnog gebruikt worden. Daarbij geldt dat de wegwerpbeker opnieuw door de producent wordt ingezameld en aangeboden wordt voor hoogwaardige recycling. Hoogwaardige recycling is echter momenteel bij wegwerpbekers wettelijk nog niet toegestaan.

Voor de gemeente betekent dit dus dat we vanaf 1 januari 2024 moeten overstappen op het gebruik van porselein. Zowel op de werkplek als in de vergaderruimtes. Op dit moment zijn onze pantry’s niet ingericht voor het gebruik van porselein. Naast porselein moet ook voor elke pantry een vaatwasser en bovenkastjes worden aangeschaft. De voorbereidingen en de financiële consequenties worden in het 2e halfjaar 2023 opgestart. 

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

Kosten automatisering stijgen
Er is sprake van de toename van kosten voor IT. Dit is onder andere het gevolg van een wijziging van het tarief voor jaarlijkse dienstverlening op het gebied van IT, uitgevoerd door Emmen. De reden daarvoor is een nieuwe Dienstverlenings Overeenkomst (DVO) waarin, in tegenstelling tot voorgaande jaren, maar conform contract, nu ook overheadkosten worden meegenomen. Dit vanuit het standpunt dat Emmen kostenneutraal wil zijn en de afgelopen jaren op overhead zelf (te) veel heeft bijgedragen. Dit wordt nu over een periode van twee jaar rechtgetrokken. Daarnaast zijn er door Emmen op het gebied van systeem- en informatieveiligheid investeringen gedaan die terugkomen in het jaartarief. De stijging is naar verwacht fors.