Digitalisering omgevingsplein en verbetering bereikbaarheid
Omschrijving activiteit begroting
Onder de Omgevingswet krijgt de initiatiefnemer meer verantwoordelijkheid voor het aanleveren van een goede aanvraag en het realiseren van zijn eigen plan. Daarvoor is het nodig dat al onze informatie die nodig is om tot een goede aanvraag te komen, centraal beschikbaar wordt gesteld op onze website. Daarvoor richten wij een digitaal Omgevingsplein in. Daarnaast starten we in 2023 met een pilot voor de inrichting van een domein gericht Klant Contact Centrum. Het doel is dat we onze telefonische dienstverlening verbeteren. In het eerste kwartaal 2023 is het projectplan klaar. Start pilot in het tweede kwartaal of mogelijk eerder.
Kwaliteit
Toelichting
Het Omgevingsplein is inmiddels volledig ingericht. Daarmee is alle informatie voor een inwoner die wil bouwen te vinden op een digitale omgeving op www.coevorden.nl/omgevingsplein. Bij de invoering van de Omgevingswet op 1 januari verwachten wij een toename op het aantal telefoongesprekken. Om hierop voor te bereiden en gelijktijdig onze bereikbaarheid en dienstverlening structureel te verbeteren werken we aan het inrichten van een "domeingericht KCC". Kort gezegd betekent dit dat we vasthouden aan het uitgangspunt van een toegang voor de burger (het KCC), maar dat we de kennis op het gebied van de leefomgeving gaan verhogen door inzet van mensen uit het team Omgevingsontwikkeling bij het KCC. Daarnaast wordt de formatie tijdelijk uitgebreid.