Voor de openstaande ontwikkelingen is geïnventariseerd welk financieel beslag dit vraagt in de toekomst. De bestaande lijst is aangevuld met actuele thema’s. Voor de goede orde: de genoemde bedragen zijn indicatief en hierover moet nog besluitvorming plaatsvinden. Afhankelijk van beleidsmatige keuzes kunnen de bedragen wijzigen in omvang en over de jaarschijven.
1. Actualisatie meerjaren onderhoud programma wegen
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving vraagt dit minder dan in eerste instantie gedacht. Dit komt door vast te houden aan de beleidslijn dat wij niet investeren in kavelwegen, inzetten op kwaliteitsniveau C in plaats van B en slim gebruik te maken van koppelkansen bij het vervangen van riolering. Binnenkort zal het geactualiseerde beleidsplan wegen op route worden gezet met een uitzet van incidenteel € 2,5 miljoen en structureel € 470.000.
2. Hulp bij het huishouden
Op dit moment werken wij samen met de gemeente Borger-Odoorn aan een Europese aanbesteding voor nieuwe raamovereenkomsten die op 1 juli 2025 ingaan. Een belangrijk onderdeel van de voorbereiding is een kostprijsonderzoek, waarmee wij een marktconform tarief kunnen vaststellen voor de nieuwe contracten voor huishoudelijke hulp. Wij verwachten dat het uurtarief in 2025 rond de € 39,00 zal liggen, wat betekent dat de kosten zullen stijgen met ongeveer € 175.000 voor 2025 en vanaf 2026 € 350.000.
Wij berekenen de kosten op basis van het huidige aantal cliënten in onze gemeente dat huishoudelijke hulp ontvangt. Factoren zoals het aantal cliënten in onze gemeente en CAO-indexeringen van zorgaanbieders zijn onzeker en kunnen de kosten echter verder laten stijgen.
3. Onkruidbeheersing op verharding en vegen
Sinds 2014 is chemische onkruidbeheersing niet meer toegestaan en zijn we overgegaan op alternatieve methoden. Wat in deze overgang niet is meegenomen is het verhogen van de frequentie van vegen (voedingsbodem wegnemen). Om aan het ambitieniveau van de Raad te voldoen dient er minimaal acht keer per jaar te worden geveegd in de kernen. In het heden is dit ongeveer vier keer. De huidige inzet uit het contract is niet toereikend om de ambitie van onderhoudsniveau B te kunnen borgen. Hiervoor dient de inzet van Area te worden verdubbeld. De kosten voor vegen door Area met 3.600 uur komen dan neer op € 455.000; ten opzichte van de huidige kosten van € 275.000 voor 2.160 uur. Het scenario om deze werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren wordt ook nog nader onderzocht.
Achterpaden
De achterpaden worden nu niet geveegd en er wordt sporadisch met een bosmaaier onkruid verwijderd. Hier ontstaan steeds meer klachten over (paden worden onbegaanbaar). Om dit op ambitieniveau B te krijgen en houden is hier een extra inzet op vegen en onkruidbeheersing de achterpaden nodig van € 75.000 per jaar. Deze inzet is extra bovenop ons contract met Area.
4. Fietspaden: van asfalt naar beton
Zoals in de fietsnota omschreven, willen wij fietspaden van asfalt vervangen door fietspaden van beton. Zowel uit inspectie als uit de dagelijkse praktijk blijkt dat meerdere fietspaden meer dan gemiddeld onderhoud behoeven. De schade wordt veroorzaakt door boomwortels, veenverdroging, mol-gangen en de kwaliteit van de constructie. Om de kwaliteit structureel te verbeteren, is het nodig om de bestaande verhardingen van fietspaden om te bouwen tot betonfietspaden. Dit vraagt een investering van 35 kilometer maal € 180,00 per meter is € 6,3 miljoen. Bij eerdere besluitvorming in 2021 is hiervoor reeds € 600.000 beschikbaar gesteld. Dit resulteert in een netto kapitaallast van € 200.000 (1,5% rente en een afschrijvingstermijn van 50 jaar).
5. Verduurzaming maatschappelijke accommodaties
Het beleidskader is gereed maar in de wachtkamer gezet om te betrekken bij een integrale afweging over onze financiële positie. Het voorstel vraagt een investering van € 2,5 miljoen met bijbehorende kapitaallasten van € 163.000 en een incidenteel budget van € 110.000.
6. Doe-Mee-Webwinkel
In 2023 zijn wij gestart met een scenario uitwerking voor het mogelijk verruimen van de inkomensgrenzen en voorwaarden voor de armoede regelingen. De rekenkamer heeft haar onderzoek afgerond naar het beleid. In 2024 zijn wij gestart met een verdiepend onderzoek naar de Doe-Mee-Webwinkel. En wij hebben verschillende gesprekken gevoerd met bestaande fondsen. Na afronding van deze acties verwachten wij eind 2024 uitgewerkte scenario’s voor te kunnen leggen voor een wijziging van de regelingen. De huidige inzichten laten zien dat deze verruiming en vernieuwing van het beleid minimaal een extra structurele bijdrage vraagt van € 160.000.
7. Gezinscoaches
De afgelopen jaren hebben wij ons ingezet voor het Programma Kansrijk opgroeien en dat blijven we de aankomende tijd doen. Het programma is daarom verlengd met minimaal twee jaar. De les die wij hebben geleerd is onder andere de inzet van onze gezinscoaches. Meer tijd voor ouders en kinderen die generatie op generatie de financiële last meekrijgen of handvatten zoeken om een verschil te maken voor zichzelf en hun gezin.
Het vergt veel van een ouder of kind om zich (soms letterlijk) los te breken van de familie om het voor een volgende generatie anders te kunnen doen. Deze gezinnen verdienen iemand die weet waar ze terecht kunnen, die ze kan begeleiden en coachen naar een andere stap in het leven. Een coach die zowel volwassenen als kinderen kan aanmoedigen om zelf die stap te maken. Daarom willen we graag in 2025 de werkwijze en de inzet van de gezinscoaches, net zoals in 2024 het project Vroeg signalering, gaan borgen. We onderzoeken ook mogelijkheden om dit te versterken met Kansrijk Coevorden (zie verderop). De inzet van gezinscoaches vergt een structureel budget van € 150.000 per jaar.
8. Saneringskredieten
In het Bestuursprogramma is al aangegeven dat er behoefte is aan het verstevigen en uitbreiden van het pakket aan schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt dat de inzet van saneringskredieten bij gaat dragen in de rust voor inwoners om van meerdere schuldeisers naar één schuldeiser te gaan. Het zorgt voor overzicht en nog belangrijker, meer tijd om aan de slag te gaan met eigen ontwikkeling en mogelijkheden voor het inzetten van (na)zorg. Met deze duurzame oplossing willen we bijdragen aan het terugdringen van recidive. Wij verwachten dat hier een bedrag mee gemoeid gaat van € 100.000. Dit heeft een structureel karakter.
9. Bestrijding invasieve exoten
In concept is een beleidsdocument voor het bestrijden van invasieve exoten gereed. Het beleidsdocument is opgesteld aan de hand van drie verschillende invasieve soorten: Aziatische duizendknopen, reuzenberenklauw en grote waternavel. Deze soorten zijn met de kennis van nu de meest overlast gevende soorten binnen de gemeente Coevorden. Na het vaststellen van het beleidsdocument volgt het uitwerken van een beheerstrategie. De strategie wordt door middel van een beheerplan vormgegeven. Dit beheerplan dient nog te worden opgesteld. De soort, locatie en bijvoorbeeld de bestrijdingsurgentie zijn hiervoor belangrijke gegevens. Deze gegevens worden in een digitaal systeem vastgelegd en actueel gehouden. Voor de bestrijding zijn er verschillende bestrijdingsmethoden mogelijk. De bestrijdingsmethode is maatwerk en verschilt per soort en locatie. Met een gerichte aanpak op basis van actuele gegevens wordt bestrijding invasieve exoten inhoud gegeven. Voor de tot nu bekende infectiehaarden van invasieve exoten binnen de gemeente Coevorden is structureel een bedrag van € 135.000 nodig om bestrijding- en beheermaatregelen uit te kunnen voeren. De uitvoeringskosten komen voort uit ervaringscijfers en kengetallen die zijn opgehaald uit de markt.
10. Actualisatie meerjaren onderhoud programma gebouwen inclusief duurzaamheid
Ook deze actualisatie vraagt minder dan verwacht. Hierin spelen recente ontwikkelingen een belangrijke rol. Besluitvorming over het MFC Schoonoord en huisvesting van de buitendienst maken dat geprognosticeerde (forse) onderhoudswerkzaamheden nu niet in gang worden gezet. De verwachting is dat de incidentele kosten kunnen worden gedekt uit de bestemmingsreserve vastgoed en structureel kan worden volstaan met een extra bedrag van € 100.000.
11. Actualisatie beleidsplan openbare verlichting
Dit plan is in concept gereed. Insteek is om alle bestaande verlichting te vervangen voor ledverlichting. Dit vraagt een investering van ongeveer € 2 miljoen. De bijbehorende kapitaallasten komen uit op een structureel bedrag van € 126.000 in 2030. In vijf jaar tijd zal hiernaartoe worden gewerkt.